Dette bekrefter det internasjonale renoméet Øyen har opparbeidet seg gjennom sin omfattende turnévirksomhet med kompaniet winter guests, og ikke minst som koreograf for Tanztheater Wuppertal Pina Baush. En som kjenner det internasjonale dansemiljøet godt er kunstnerisk leder ved Dansens Hus, Samme Raeymaekers fra Belgia. Vi ville gjerne vite mer om Alans posisjon der ute og hvordan økosystemet for dans fungerer.
Hva har skapt den store interessen for Alan Øyen internasjonalt?
Alan og winter guests har turnert internasjonalt med sine forestillinger, men selv kjente jeg ikke så godt til dem før jeg så Alans arbeid for GöteborgsOprans Danskompani og Tanztheater Wuppertal. Sistnevnte åpnet virkelig dørene til det internasjonale dansefeltet for Alan. Winter guests var i tidligere produksjoner kanskje mer rettet mot teatermiljøet. Teaterarbeidet åpnet også dører til Asia hvor han har jobbet på Taiwan og skal jobbe i Hong Kong. Etter suksessen med Tanztheater Wuppertal gikk det fort. Jeg husker at jeg snakket med den nye sjefen for den flamske operaen som spurte meg om jeg visste om noen interessante, nye navn internasjonalt, og jeg nevnte Alan. Det direkte resultatet av det er at han har fått i oppdrag å lage en oppsetning av Rusalka for den flamske operaen nå i høst.
Hva tror du rent kunstnerisk ved Alan det er som vekker interesse i det internasjonale dansemiljøet?
Han arbeider med universelle temaer, som ikke er forankret til en bestemt kulturell sfære eller kontekst. Hamlet i Operaen gjorde han for eksempel universell på sitt særegne vis. Han arbeider med universelle arketyper, og det er noe av grunnen til at jeg tror han tiltrekker seg et internasjonalt publikum. Han lager grenseoverskridende forestillinger – et slag Gesamtkunstwerk om du vil - som også har et filmatisk preg som jeg personlig syns er interessant og unit for ham. Dette tror jeg appellerer til internasjonale presentatører. Ofte er forestillingene hans som en levende film. Han balanserer også fint samspillet mellom det emosjonelle og det rasjonelle, noe som appellerer sterkt til meg – og mange andre tydeligvis.