Ina Christel Johannessen har jobbet med en trilogi om klima i flere år. Første del var Frozen Songs, som tok utgangspunkt i frø og overlevelse etter en eventuell katastrofe. When Monday Came er andre del av trilogien og tar for seg temaet skogbrann og menneskets påvirkning på klimaet. Intervjuet er skrevet av dansekunstner Liv Hanne Haugen, og ble først publisert på Danseinformasjonen.
Når, hvordan og hvorfor begynte du å arbeide seriøst med dansekunst?
Ha ha ha… Det spørsmålet igjen! Hvorfor spør ingen meg heller om hvorfor jeg har holdt på så lenge?! Den utrolige jobbingen, slossing for penger og skuffelser. Er det ikke mer spennende å høre hva som får meg til å fortsette etter mer enn 30 år?
OK Ina - da spør vi om det!
Jo, fordi jeg vil skape bilder, hele bilder som formidler stemninger, emosjoner og jeg ønsker å bruke kroppen som et redskap for dette. For meg er form sekundært og det har det tatt tid å forstå. Når jeg arbeider i studio leiter jeg etter øyeblikkene. Jeg leiter sammen med dansekunstnerne som er villige til å gå inn i prosesser som også kan være vanskelige og kjedsommelige. Vi prøver igjen og igjen. Det er et tidkrevende og møysommelig arbeid.
Hva håper du å utrette gjennom din virksomhet innen dansekunst? Har du en plan, noen bestemte mål eller ambisjoner for framtiden?
At Norsk Kulturråd skal gi zero visibility corp. mer penger slik at vi kan fortsette å jobbe. Min form er å bruke lang tid og Frozen Songs (Første del av trilogien) har jeg jobbet aktivt med i 2 år. Det går selvfølgelig an å løse en koreografisk idé gjennom en snapchat, men jeg har et behov for å tygge og kna, og kna og tygge nok en gang for at forestillingen skal bli slik jeg ønsker. Det å gå inn på et institusjonsteater og jobbe med alle elementene der er et stort kunnskapsområde. Hvordan snakker og formidler du hva du ønsker til noen som ikke kjenner deg?
Ambisjonen min er å fortsette litt til!