Med CROWD fortsetter du å dypdykke i hvordan vi forholder oss til verden, samt forholdet mellom kunst og det hellige som jo har gått som en rød tråd i forestillingene dine helt fra begynnelsen. Det er imidlertid ikke første gang du behandler dette tema med så mange utøvere på scenen?
Fram til forestillingen The Pyre (2013) har stykkene mine, uavhengig av antall utøvere, stort sett handlet om mer private sfærer og intime forhold gjennom personer som er isolerte. Nå, etter The Ventriloquists Convention (2015), er det andre gang jeg jobber med grupper hvis sosiale aktivitet og samspill spiller en sentral rolle. Gruppen i CROWD er veldig ulik fra forrige forestilling. Det er en gruppe som har kommet sammen i ønsket om å oppnå en følelsen av total eufori. De har også en felles interesse for en bestemt musikalsk sjanger, nemlig techno. Konteksten for forestillingen, eller rammene om du vil, er derfor satt til en fest. Iscenesettelsen av gruppen fungerer fint inn i spørsmålet om intimitet og forholdet mellom individuelle og kollektive følelser.
Jeg har alltid vært interessert i spørsmål reiset av sosiologer, antropologer og filosofer, om forholdet mellom det kunstneriske og det religiøse og spesielt rundt spørsmål om tanker og følelser som er upassende i offentligheten - enten det handler om erotikk, død eller vold for eksempel. Dette er tema som angår oss alle, men som også kan være forstyrrende å forholde seg til, kanskje til og med sette samfunnet i fare, avhengig av hvordan det oppleves og erfares.
I CROWD er det sider ved følelser, og andre intense uttrykk som utvikler seg gjennom begjær og de komplekse lengslene etter kjærlighet. Alle som er med på denne festen og blir del av dette fellesskapet er forberedt på oppleve spesielt intense følelser, og nå en tilstand hvor sansene forsterkes. Gruppen blir dratt inn i en forestilling der strukturer og visse oppførsler fremkaller forskjellige ritualer. Og midt i denne følelsesmessige berg- og dalbanen, kan publikum også gå inn i en fysisk og følelsesmessig tilstand med stykket.
Hvilken plass har musikken i denne forestillingen?
Peter Rehberg, som har stor kunnskap om elektronisk musikk, har kommet med en rekke musikkspor. På grunnlag av dette satte jeg sammen et utvalg for CROWD. Deretter gjorde Peter et grundig arbeid for den endelige mixen som brukes i forestillingen.
Jeg synes det er interessant at utvalget av musikk har en genuin historisk relevans, siden den består av plater som er viktige for den elektroniske dansemusikkens historie blant annet for Detroi- scenen, med Jeff Mills og andre fra Underground Resistance samt Manuel Göttsching for å nevne noen. Målet var å skape en blanding som dekker hele bredden av uttrykk som har vært viktig de siste 40 årene.
Foruten disse sporene, er det også et originalt stykke komponert av KTL (Stephen O'Malley og Peter Rehberg) og ett av Peter Rehberg alene.