Denne workshopen, ledet av koreograf Marco da Silva Ferreira, er basert på komposisjonen og bevegelsesvokabularet i forestillingen Carcaça. Deltakerne vil bruke fotarbeid som en bevegelsesgenerator og kombinere samtidselementer med arv fra ulike dansetradisjoner og teknikker.
Informasjon:
Dato: Lørdag 04.05.24
Tid: 11:00-13:00
For: Alle med en form for danserisk praksis (alle som danser – mye eller lite / formelt eller uformelt) – profesjonelle dansere, studenter og klubbdansere
Registrering: Hent ut din billett HER
Workshopen er gratis.
Garderober er ikke tilgjengelig, og det er heller ikke studioer hvor man kan varme opp på forhånd
Bio:
Marco da Silva Ferreira ble født i 1986 i Santa Maria da Feira og ble uteksaminert i fysioterapi ved Instituto Piaget, Gaia (2010), en karriere som aldri har vært preget av trening, men som fokuserer på helsevitenskap. Kroppspraksisen begynte i 1996 gjennom idrett, nærmere bestemt svømming på høyt nivå, men ble i 2002 avløst av scenekunstpraksis. Hans vei var selvlært gjennom dansestiler som fløt i en urban kontekst, med tilknytning til både popkultur og klubbing. Mellom 2002 og 2010 ble fokuset i dansen stadig nærmere samtidsdansens improvisasjonsverktøy og komposisjonstanker. I 2010 vant han TV-konkurransen So you think you can dance - Portugal. Siden 2008 har Marco vært profesjonell danser for koreografer som André Mesquita, Hofesh Shechter, Sylvia Rijmer, Tiago Guedes, Victor Hugo Pontes og Paulo Ribeiro, for å nevne noen.
Som koreograf er høydepunktene i Marcos karriere HU(R)MANO (2013), som inngikk i Aerowaves Priority Companies (2015) og ble vist i nasjonalt og internasjonalt frem til 2018. BROTHER (2016) befestet en forfatterdiskurs i en refleksjonslinje om dans og dens betydning i dag, som skaper forbindelser til dansens opprinnelse og bygger broer til samtiden. Brother hadde premiere på Teatro Municipal do Porto-Rivoli og har turnert mye internasjonalt og nasjonalt, og var også en del av Aerowaves Priority Companies 2018. Bisonte (2019) beskrives en performativ identitet som svever mellom hysteri og melankoli og leker med kjønnsstereotypier, makt og skjørhet. Corpos De Baile (2020), koreografert for Portugals nasjonale ballettkompani, handler om den personlige identiteten i et corps de ballet og initierte ideene som har blitt til CARCAÇA (2023). SIRI (2021) er et samarbeidsprosjekt med den portugisiske filmskaperen Jorge Jácome og er en del av Foundation d'entreprise Hérmes - New Setting Program. I 2022 var det premiere på Førma Inførma (2022) med det sørafrikanske kompaniet Via Katlehong på Julidans-festivalen, et dansestykke som krysser pantsula-dans med annen streetdance og skaper et ritual av rom, tid og tilstedeværelse; Fantasie Minor (2022) er en duett invitert av CND de Caen med to unge dansere basert på Schuberts Fantasie minor spilt på firehendig piano. C A R C A Ç A (2022) er et stykke med 12 utøvere som handler om kollektiv identitet, kulturbevaring og transformasjon. Carcaça var et av prosjektene som ble valgt ut til å integrere Big Pulse Dance Alliance. I 2024 skal Marco koreografere a folia (2024) til Ballet de Lorraine basert på musikkomposisjoner fra det gamle Portugal på 1600-tallet.
Marco var tilknyttet Teatro Municipal do Porto (2018/2019), Centre Chorégraphique National de Caen i Normandie (2019/ 2020/ 2021) og for tiden Maison de la Danse - Lyon (2023-2025).
Foto: José Caldeira