Workshop: Mamela Nyamza
Kroppen blir en stemmebånd uten å ytre et ord.
I denne workshopen vil deltakerne utforske hvordan de kan kommunisere med kroppen uten å bruke ord, men ved hjelp av enkle bevegelser for å skape lyd.
Informasjon:
Dato: Lørdag 08.03.25
Tid: 11:00-13:00
Sted: Hovedscenen, Dansens Hus – Vulkan 1, 0182 Oslo
For hvem: Alle over 18 år
Workshopen er gratis
Garderober er ikke tilgjengelig. Workshopdeltakere må komme ferdig oppvarmet.
Påmelding:
– FØLG DENNE LINKEN –
Bio:
Mamela Nyamza er født og oppvokst i Gugulethu township, i nærheten av Cape Town i Sør-Afrika, 22. september 1976. Allerede som åtteåring, da hun lærte ballett på Zama Dance School i Gugulethu, visste Nyamza at hennes kjærlighet til dans ville føre til både fordommer og prestisje i hennes karriere som dansekunstner. Hun ble konsekvent latterliggjort av jevnaldrende i barndommen for sin atletisk bygde, veltrente kropp, og ble til slutt irettesatt og avvist av sine klassiske ballettlærere på høyere nivå, og Nyamza ble uunngåelig tiltrukket av KROPPENS POLITIKK (politics of the body). Midt i motgangen gikk Nyamza modig videre og tok eksamen fra Tshwane University of Technology med et nasjonalt diplom i ballett i 1994. Etter å ha tatt ballettdiplomet fikk Nyamza en arbeidskontrakt ved State Theatre i Pretoria. Det var i denne perioden at Nyamza begynte å tenke på en radikal dekonstruksjon av de normative forventningene til hvem som kvalifiserer til å være en klassisk ballerina. I løpet av denne prosessen vant hun i 1999 en audition for et prestisjefylt stipend for å studere videre ved Alvin Ailey International School for Dance i New York, USA. Her var hun med på å skape og fremføre et stykke: The Dying Swan i 1999, som senere ga henne Dance Umbrella Award for Outstanding Performance by a Female Dancer in Contemporary Style i 2000. Nyamza har lang erfaring fra dansefeltet, noe som danner et solid grunnlag for hennes utmerkede evner til å skape, koreografere og regissere nyskapende verk utenom det vanlige. I 2007 hadde Nyamza tatt form, noe som førte til skapelsen av det svært anerkjente HATCHED, hennes første verk som sparket i gang hennes kunstprogram med å avmystifisere, dekonstruere og tråkke på dansens/klassikernes normer og standarder på en uforbeholden måte. Nyamza vant Standard Bank National Young Artist for the Dance i 2011 på grunn av sin forfriskende nyskapende koreografi og opptreden innen dansekunsten. Hennes nyeste verk, HATCHED ENSEMBLE, som er inspirert av hennes soloverk HATCHED, har allerede blitt omtalt som et «slående originalt verk, en kunstinstallasjon, en danseforestilling med frigjøring som underliggende hovedtema» (The Times, 10. oktober 2024, Storbritannia); og «innsiktsfull og tankevekkende produksjon som på en kraftfull måte formidler utfordrende spørsmål om tradisjon» (Daily Dispatch, 28. juni 2023, Sør-Afrika). Alle Nyamzas verk er verk som tar for seg viktige sosiopolitiske spørsmål i dagens Sør-Afrika, og som også er i tråd med både det afrikanske kontinentets og hele verdens kamp mot lignende problemer. Nyamza har som hovedmål å gjøre DANCE til den ultimate teater- og performancekunstsjangeren som formidler kroppspolitikk om alle samfunnsspørsmål, ikke bare for å underholde, men for å opplyse. Nyamza blir av sine kritikere beskyldt for å være en «ikke-dansende konseptuell» danser. Nyamza svarer med sine egne ord «Man kan ikke skille konsept fra kreasjon og koreografi – de må alle gå hånd i hånd for å skape en komplett scenekunstner». Nyamza har en visjon om å skape, koreografere og regissere flere forestillinger som når ut til de mest avsidesliggende områdene i Sør-Afrika, for å avdekke unge, rå talenter innen danse- og scenekunst. Gjennom det nyopprettede nonprofit-selskapet MAMELAS ARTISTIC MOVEMENT har Nyamza gått i gang med å oppfylle et ønske om å skape et kreativt hjem for de arbeidsledige dansekunstnerne som har blitt marginalisert på grunn av kroppspolitikk. Nyamza har også begynt med grasrotarbeid ved å tilby mentorverksteder. Dette oppsøkende arbeidet har allerede ført til at Nyamza har fått anerkjennelse i form av en Marraines Fiddo Award fra Burkina Faso Festival International de Danse de Quagadougou i 2022. Med sitt nyetablerte nonprofit-kompani har Nyamza en visjon om å bruke DANS, som en sjanger innen scenekunst, til å formidle kroppspolitikk i alle sosiale spørsmål.