Workshop: Jassem Hindi x PRODA

CRAZY SHEPHERD

Wall of archives

En danseworkshop som benytter elementer fra prosessen til forestillingen Sun Eaters, basert på dekonstruerte folkedanser og fordypning i imaginære kroppslige landskap gjennom antydninger og brutte fortellinger.

Dette er inspirert av figurer og folkedanser fra Vest-Asia, Bretagne og Norge. Workshopen er en improvisasjonsøkt der vi på stedet vil finne opp våre egne personlige folkedanser, ved hjelp av bevegelsesmateriale og formspråk skapt av gale gjetere, ensomme skikkelser som danser på toppen av fjell, midt i skogen, tigre, barn og legendariske monstre. Vi vil knurre, snurre og krype. Vi vil lage skumle danser.
 

Informasjon:
Sted: PRODA Profesjonell dansetrening – Marstrand gata 8. 0566 Oslo.
Dato: 06.02.25
Tid: 10:00-12:00
For hvem: Profesjonelle dansekunstnere
Workshopen er gratis

 

Bio:
Jassem Hindi er en palestinsk/fransk utøver, lydkunstner og koreograf, født i Saudi-Arabia og bosatt i Norge. Hindi har utdannelse i filosofi. Hans siste arbeider er Sun Eaters – et folkedansstykke om petrodemonologi og skrekkpoesi, Laundry of Legends – en serie danseforestillinger basert på dødsdikt skrevet av Etel Adnan, Stranger Within (med Mia Habib) – en research/performance om hjemsøkelse og gjestfrihet, og  forelesningsserien Betraying Utopia/Slime Utopia. Han har nylig samarbeidet med Lara Kramer, Ligia Lewis, Keith Hennessy, Clara Furey, Simon Portigal, Justin de Luna, Harald Beharie, Charlott Utzig, Paolo de Venecia Gile, Ofelia Jarl Ortega og Sina Seifee. Det siste tiåret har han også designet og skapt musikk for koreografer over hele verden. Arbeidene hans vises internasjonalt, og samarbeidene hans har vunnet en rekke priser (Bessie Award, Dublin Fringe Jury prize, PICA Portland Jury's choice, Hedda prisen, m.m.). I perioden 2020-2023 var han artist-in-residence ved MAI i Montreal, Canada.

Jassem Hindis arbeider tar for seg dobbeltbindingen mellom hjemsøkelse og gjestfrihet, i et forsøk på å avdekke langsom (usynlig og stille) vold og langsomme revolusjoner. I sine siste performancer benytter han seg av forholdet mellom performance, dikt og ødelagt folkedans for å skape oppslukende miljøer og kollektive plattformer for fantasi rundt smertefulle temaer og negative områder.