Hva gjør at mye av kunsten og dansen av samtiden låner, approprierer og hyller Hiphopen – både når det kommer metoder, uttrykk, estetikk, formater og ideer?
En klar tendens i samtiden er at metodikk og stilistiske kjennetegn som kommer i fra Hiphop blør inn i samtidskunst, samtidsdans og populærkultur.
I denne panelsamtalen, som arrangeres i samarbeid med Oslo World, diskuteres hvordan koreografer som ikke kommer i fra Hiphop-feltet bruker metodikk og estetikk fra Hiphop. Hvorfor og på hvilken måte har dette blitt en tendens i samtidsdansen? Skaper dette en utvanning av hva Hiphopen er, eller er det berikende for kunstuttrykket? Blir Hiphop-dansere sine kunnskaper brukt som en effekt i forestillinger og koreografi? Eller er det med på understreke hva medskapande dansekunstnere er og kan være?
I panelet er danser, koreograf og pedagog Mathias Jin Budzt, scenekunstkritiker og danser Grace Tabea Tenga, artisten Moonchild Sanelli og danser og koreograf Oulouy. Samtalen ledes av kunstner Jessica Lauren Elizabeth Taylor.
Panelsamtalen skjer etter forestillingen Afrikan Party av Supa Rich Kids by Oulouy, som en forlengelse av Ettersnakk med kompaniet.
Bios:
Jessica Lauren Elizabeth Taylor: Kunstner, filmskaper, forfatter og community organizer. Hun er i fra det sørlige USA, født i Mississippi og oppvokst i Florida på det som en gang var landet til Timucua-folket. Taylors arbeid manifesterer seg gjennom tekst, dialog og video. Arbeidet hennes sentreres om temaer som ritualer, sosial politikk og identitetsmytologi for melaninrike mennesker og urfolk. Hun er hovedsakelig opptatt av å skape likhet i kunst og teater.
Grace Tabea Tenga: Tabea Tenga er utdannet psykolog fra Universitetet i Oslo, danser i det svarte kvinnelige kollektivet B16 og scenekunstkritiker i dagsavisen Klassekampen og tidsskrifter som Scenekunst, Shakespearetidsskriftet og Periskop.
Moonchild Sanelly: Med sine mangefasetterte musikalske utforskninger, utflippa kostymer og samarbeid med Damon Albarn, Gorillaz og African Express under beltet, har den sørafrikanske musikeren Moonchild Sanelly gjort ting på sin egen måte fra begynnelsen. Sanelisiwe Twisha vokste opp i Port Elizabeth med en bror som produserte hip hop og en mamma som lot henne være med i dansekonkurranser. Det var en oppvekst full av musikk, og lidenskapen ble virkelig tent da hun flyttet til Durban i 2005 for å studere mote. Der fordypet hun seg i den lokale scenen før hun flyttet til Johannesburg, hvor hun skrev for reggaeband og freestylet mot andre rappere.
Etter hvert skapte hun en helt egen sammensmelting hun beskriver som futuristisk ghetto-funk, med et live-show overdådige antrekk hun designer selv. Først ble hun en stjerne på hjemmebane, og senere fant hun et globalt publikum – hun har spilt på festivaler som SXSW, Primavera, Glastonbury og Boardmasters. Etter at debutalbum "Rabulpha!" satte henne på verdenskartet, signerte hun på Transgressive records i 2020, hvor hun først ga ut den mangfoldige mini-LPen "Nüdes", før "Phases" kom: et album som kjører krappe svinger mellom amapiano, gqom, grime, pop, house og R&B, samtidig som hun får vist stemmen sin på mer nedtonet materiale. Moonchild Sanelly forblir en særegent mangfoldig artist. Hun besøkte Oslo World i 2018.
Oulouy: Er født på Elfenbenskysten og har bodd i Barcelona i flere tiår. Han kombinerer arbeidet som danser, koreograf og kunstnerisk leder med pedagogisk arbeid, og holder workshops over hele verden. Han ble dobbeltnominert som årets beste danser ved den 24. katalanske utdelingen av Performing Arts Critics Awards og Dansacat Awards, og kom på andreplass ved den 19. Internasjonale Koreografikonkurransen i Burgos og New York. Han er grunnlegger av den internasjonale festivalen Oyofe, som er viet urbane danseformer.
Rashaad Hasani feirer håndverket sitt med tanker om bevaring og innovasjon. Han har deltatt i det internasjonale dansemiljøet siden 2003, med en dyp respekt for de afrikanske diaspora-kunstformene Strutting, Popping, Hiphop og Locking.
I dag arbeider han som grunnlegger og kreativ leder for Soulmatic LLC, historieforteller, pedagog og utøvende kunstner. Han er hyllet som den første adjungerte hiphop-professoren ved UMBC. Rashaad oppfyller sin misjon om å videreføre det hans forfedre har gitt ham. Ved hjelp av samfunnsbygging, mot og fantasi er han i stand til å utforske kulturen på en helhetlig måte som en ekte soul man, en dans om gangen.
Samtalen er en fortsettelse av panelsamtalen Hiphop i samtidskunsten – del 1, der dansekunstnerne Jens Jeffry Trinidad og Camilla Tellefsen og sjef for plateselskapet Oslo Records, Øyvind Holmboe Basmo snakket om hvordan Hiphop er livsstil og strekker seg langt forbi å bare være knyttet til sjanger og form. Samtalen ble moderert av Geir Haraldseth, kurator ved Nasjonalmuseet.