Denne høsten kan du se flere forestillinger i danseteater-sjangeren på Dansens Hus. Flere norske koreografer kan plasseres i dette uttrykket, og Danseinformasjonen og Dansens Hus inviterer derfor til en Perspektivsamtale om danseteateret. Koreografene Ina Christel Johannessen og Simone Grøtte, som begge kan sies å arbeide i dette uttrykket, vil fortelle om sitt arbeid i samtale med Danseinformasjonens Sigrid Svendal. Hva er det egentlig som definerer noe som danseteater? Er det det ekspressive som er fellesnevneren? Dette og mer vil vi diskutere. Innledningsvis vil historiker Sigrid Svendal gi et kort historisk innblikk i hvordan danseteateret som sjanger har utviklet seg. Hun vil snakke om det tyske danseteateret med Pina Bausch i spissen, men også hvordan uttrykket har røtter lenger tilbake i tid.
Velkommen!
Simone Grøtteer danser og koreograf fra Lakselv i Finnmark, og gikk i 2007 ut fra Den Norske Balletthøyskole med bachelor i dans og pedagogikk og har siden jobbet som frilans danser og koreograf. Arbeidet bærer sterkt preg av hennes nordnorske og samiske bakgrunn, der dette veves inn et moderne uttrykk både i tematikk, scenografi og musikk. Forestillingene hennes utforsker spørsmål rundt identitet og tilhørighet, med en klar menneskelig tilnærming. Simone står bak produksjonene Reindans – Boazodánsa og Mannen som stoppa hurtigruta. I november kan du se Grøttes verk Glemt på Dansens Hus.
Ina Christel Johannessener kunstnerisk leder av zero visibility corp., som har base i Oslo, og som har vært virksomt siden 1997. Før dette drev hun Scirocco dansekompani, sammen med Un-Magritt Nordseth. Johannessen har skapt over tjue forestillinger med zero visibility corp., som fikk sitt internasjonale gjennombrudd med …it´s only a rehearsali 2003. Hun er utdannet koreograf ved Kunsthøgskolen i Oslo, Statens balletthøgskole, og er en ettertraktet koreograf både nasjonalt og internasjonalt. Hun har koreografert for bl.a. Oldenburgh Tanztheater, Australian Dance Theatre, Stockholm Stadseteater, Den Norske Opera & Ballett, Helsinki City Dance Company, Kungliga Baletten Stockholm, Scottish Dance Theatre, Nationaltheatret, Les Ballets de Monte Carlo, CCDC Hong Kong, Cullbergballetten og Göteborgsoprans Danskompani. Hun har samarbeidet nært med Carte Blanche i flere år, og har skapt fjorten helaftens forestillinger for og med dem. Hun har mottatt flere priser, blant annet kritikerprisen i 2008 for Ambra, et verk for Carte Blanche og Iceland Dance Company. I november spiller zero visibility corp. Who Told You This Room Exists?på Dansens Hus.
Perspektiv er en samtaleserie der kveldens forestilling settes i sammenheng med ulike historiske og dansefaglige perspektiv. Gratis og åpent for alle.
8-13. november spiller zero visibility corp. Who Told You This Room Exists? Denne forestillingen er første del i en ny trilogi. Billetter kjøpes her.
17. og 18. november spilles Simone Grøttes forestilling Glemt. Glemt er en forestilling med den brutale nordnorske krigshistorien som bakteppe. Billetter kjøpes her