Seminar:
25. januar 2025
Tid: 10:00-15:00 (lunsjpause 12:30)
Engelsk språk
Tematikk og innhold:
Dette seminaret utforsker hvordan verktøy for universell utforming kan fungere som kunstneriske metoder, med fokus på Saša Asentićs tilnærming til «tilgjengelighetens estetikk». Deltakerne vil lære av Asentićs arbeid, som er preget av samarbeid og fokus på funksjonshemminger. Arbeidet forstår tilgjengelighet som en grunnleggende materiell betingelse – noe som former et verks estetikk. Denne tilnærmingen inkorporerer tilgjengelighet og funksjonsnedsatthet i kjernen av kunstnerisk skapelse. Slik omdefineres tid, form og struktur i kunstnerisk arbeid, og i tillegg transformeres både sosiale faktorer og kommunikasjonen i offentligheten gjennom performance sceniske fremstillinger. På denne måten utfordrer den tradisjonell dramaturgi og inviterer oss til å se for oss en praksis som er fri fra funksjonshemmende normer som ofte ekskluderer funksjonsnedsatte mennesker fra scenekunsten.
I den første delen av seminaret vil Asentić presentere video, lyd, foto og skriftlig materiale fra sin praksis for å provosere frem spørsmål som: Hvordan kan visuell tilgjengelighet både utvide koreografien og oversette den til andre medier? Hvilken dramaturgisk innvirkning har oversettelse av vokalspråk og Crip-time på dans? Hvordan fungerer tegnspråktolkningens poetikk og performance i dans? Og hvilken effekt har teksting på narrativet og danseuttrykket? Her vil Asentić samtale med dansekunstnerne Claire Cunningham og Elen Øyen om det transformative potensialet som ligger i tilgangsestetikkens evne til å omforme dansekunsten på en grunnleggende måte.
I den andre delen vil deltakerne delta i kreative øvelser og oppgaver for å utforske forholdet mellom universell utforming og dramaturgi. Eksemplene og aktivitetene vil avhenge av antall deltakere og deres behov for universell utforming, slik at vi sikrer en inkluderende og tilpasningsdyktig økt.
Informasjon om tilgjengelighet:
Trinnfritt inngangsparti med tilgjengelig toalett.
Seminaret vil bli synstolket og tegnspråktolket (fra engelsk til norsk tegnspråk).
Vennligst gi oss beskjed om eventuelle behov for tilpasning eller tilgjengeliggjøring på forhånd.
For informasjon om tilgjengelighet, vennligst kontakt:
Jo Even Bjørke
+47 932 47 111
joeven@dansenshus.com
Adresse:
Dansens Hus – foajé/bar
Vulkan 1
0182 Oslo
Bios:
Saša Asentić er koreograf og kulturarbeider. Han ble født i det tidligere Jugoslavia. Under krigen i Bosnia flyktet han som antimilitarist illegalt og fant tilflukt i Serbia, der han begynte å arbeide i det fri scenekunstfeltet på slutten av 1990-tallet. Siden 2007 har hans kunstneriske arbeid blitt presentert internasjonalt på store scener og festivaler for scenekunst i Berlin, New York, Paris, Tokyo, Wien, Teheran, Athen, Moskva og andre byer. Etter å ha blitt utsatt for homofobisk og fremmedfiendtlig vold, og etter å ha vært grunnleggende uenig i korrupsjonen i den offentlige sektoren i Serbia og den høyreorienterte renessansen, flyttet han til Tyskland i 2011.
Asentić arbeider innen samtidsdans, performance og kunst for funksjonshemmede. Hans kunstneriske praksis er basert på prinsippet om solidaritet og motstand mot kulturell undertrykkelse og indoktrinering. Allianse og langsiktige samarbeid spiller en avgjørende rolle i arbeidet hans.
Han er en av initiativtakerne til organisasjonen Per.Art, som siden 1999 har samlet en gruppe
av funksjonshemmede og ikke-funksjonshemmede kunstnere, som utfordrer og motarbeider
dans og kultur.
Asentić er doktorgradsstipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Han arbeider og bor mellom Berlin, Oslo og Novi Sad.
Elen Øyen er en norsk dansekunstner, som jobber som produsent og dansekunstner for DansiT koreografisk senter i Trondheim. Hun er danser i Danselaboratoriet, noe hun har vært siden 2005. Elen ble født med ryggmargsbrokk, og bruker rullestol. Hun danser i rullestolen sin og på gulvet. Hovedfokuset hennes er improvisasjon. Elen har et nært samarbeid med professor på NTNU og grunnlegger av Danselaboratoriet Tone Pernille Østern. Hun har forelest på konferanser, seminarer og festivaler i Norge og i utlandet. Hun har utviklet en bred erfaring i dans, og jobba med forskningsprosjektet «Tilgjengelige kunstnerskap?» fra høsten 2021 til våren 2023.
Claire Cunningham, er både danser og klassisk skolert sanger basert i Glasgow i Skottland. Hennes arbeid er forankret i studiet av krykkene sine – noe hun starta å jobbe med i 2005 etter å ha jobbet med koreografen Jess Curtis (USA/Berlin). Samarbeidet vekket hennes interesse for bevegelse, noe som førte til at hun begynte å trene og utveksle erfaringar med ulike utøvere, inkludert kunstneren Bill Shannon (også kjent som The Crutchmaster) og utviklinga av sitt eget bevegelsesvokabular basert på hennes fysiske funksjonsnedsettelse og bruk av krykker.
Claire Cunningham regnes i dag å vere en av Storbritannias mest anerkjente funksjonsnedsatte kunstnere, med et kunstnerskap som utfordrer normativitet og utforsker potensialet for nettopp eksperimentelle danseteknikker og det multidisiplinære – både i form av intime soloforestillinger og store ensembleverk. Som koreograf er hun bevisst på den ikke-normative kroppen og de samfunnsmessige implikasjonene av å leve som funksjonsnedsatt.