DRAMATURGISEMINAR – KAPITTEL VI

Dansens Hus inviterer koreografer, utøvere og dramaturger innen dans, teater, scenekunst og performance til å delta på fortsettelsen av seminarrekke hvor ulike former for dramaturgisk tenkning presenteres gjennom workshops, samtaler og praksis. Seminaret arrangeres i samarbeid med Kunsthøgskolen i Oslo – avdeling dans.

Dramaturgi

KAPITTEL VI:
Dramatizing Relations and Positions: 
We’s, I’s and You’s at Work, Inside Out
av Bojana Cvejic

16. + 17. november 2024

Samarbeid – et faktum, en nødvendighet, en blindsone eller en form for forhandling. Samarbeid er en selvfølge i scenekunsten, og noe som utvikler seg i både varierende skala og grad, og med ulik etos. I dette kapittelet vil jeg ta for meg den dramaturgiske interessen i de sosiale relasjonene som utgjør arbeidsfordeling, autoritet og forfatterskap, og de medfølgende arbeidsformene i samtidsdansen slik jeg har observert dette i Europa. 
Dramaturgi er en del av maktstrukturene i arbeidssituasjoner, hvordan kapasitet og kompetanse, tid, penger, ressurser, oppmerksomhet og synlighet fordeles og arrangeres blant samarbeidspartnere. Hvordan blir møter – tiltrekning og tilhørighet – til arbeidsavtaler som ikke svikter begjæret? Hvilke verktøy kan bidra til å distribuere forfatterskap i en gruppe – altså i form av utviklingen av et danseverk og anerkjennelsen av dens skapere? Hvordan fordeles oppgaver og posisjoner ut i fra en sosiopolitisk kontekst? Og når skapes gnisninger i skapelsesprosessen i form av forventninger knyttet til det offentlige og samfunnsmessige, og eget ønske om tilhørighet og eierskap.

Dette er utvilsomt omfattende spørsmål, så vi vil begrense denne undersøkelsen til sammenhenger som er tilgjengelige for oss. Seminaret er strukturert i to deler. Den første delen på formiddagen består av en forelesning og en felles samtale mellom inviterte gjester og deltakerne. Den andre delen, etter lunsj, er en workshop basert på deltakernes egen praksis knyttet til tematikken om samarbeid.

 

Oppsett:

DAG 1 – SEMINAR på Dansens Hus, kl. 10.00-16.00

– MELD DEG PÅ HER –  

Invitasjonen til å delta på seminaret går til alle som er interessert i å utforske dramaturgi i forhold til eget arbeid. Det er gratis adgang, men vennligst meld deg på programmet. 
 

DAG 2 – PRACTICUM og studiobesøk hos dansekunstnere

I andre del av hvert kapittel tilbyr vi dansekunstnere og koreografer en samtale med dramaturgen. Dette er for alle som skal til å lage eller planlegger et prosjekt eller produksjon, og ønsker å gå i samtale om dramaturgi. Dramaturgen vil da jobbe sammen med kunstneren om et konkret stykke arbeid, materiale eller prosjekt. Økten vil vare rundt en time, og vil foregå i studio eller i et annet rom, avhengig av om det er en øving eller en samtale. Man kan møte dramaturgen i et studio på Kunsthøgskolen i Oslo om man ikke har anledning eller lyst til å være i eget studio. Vennligst spesifiser dette i påmelding.


Vær oppmerksom på at dette tilbudet er begrenset til tre studiobesøk på en dag. Søknadene velges ut etter førstemann til mølla-prinsippet. Hvis du er interessert, vennligst bestill plass tidlig!


For å bestille besøk av en dramaturg, send e-post til billettsalg@dansenshus.com
Merk e-posten med: Dramaturgiseminar PRACTICUM



 

Om seminarrekken:
 

I løpet av de to siste tiårene har ulike eksperimentelle praksiser innen teater, dans, performancekunst og koreografi involvert dramaturgi. Dette i form av undersøkelser av og tekning rundt relevante aspekter involvert i utviklingen av en forestilling: Interesser og spørsmål, arbeidskulturer og politikk.

Hver del av seminarrekken – eller hvert kapittel – består av to dager: Dag 1 er et åpent foredrag på Dansens Hus, ledet av den inviterte foredragsholderen som i dialog med en annen dramaturg vil utforske sine nåværende interessefelt innenfor dramaturgi brukt i skapelsen av dans og performance. Dag 2 vil den inviterte foredragsholderen besøke dansekunstnere som jobber i Oslo og delta i en samtale rundt arbeidet deres i et studio.

Seminarserien er kuratert av Bojana Cvejic, dramaturg og forsker. Hennes forfatterskap, forestillinger og videoer fletter sammen performance og kritisk teori. Siden 2000 har hun samarbeidet med et bredt spekter av koreografer og teaterskapere og har bidratt til selvorganiserte eksperimentelle plattformer for utdanning og produksjon (TkH og PAF) i Europa. Bojana er forfatter av Choreographing Problems (2015) og Toward a Transindividual Self (skrevet sammen med A. Vujanović i 2022) blant mange bøker, og underviser ved KHiO (Oslo).

Snelle Ingrid Hall, dansekunstner, teaterviter, førsteamanuensis. Har i mer enn 30 år jobbet som dansekunstner, først og fremst i det frie dansefeltet, og spesielt gjennom konstellasjonen Siri&Snelle. Har jobbet i mange år som lærer i dansekomposisjon og danseteori, også jobbet som skribent og dramaturg/øye utenfra. Er for tiden dekan ved avdeling Dans, Kunsthøgskolen i Oslo.