DRAMATURGI SEMINAR – KAPITTEL I

Dansens Hus inviterer koreografer, utøvere og dramaturger innen dans, teater, scenekunst og performance til å delta på et tredelt seminar som går over tre helger høstsesongen 2023. Her vil ulike former for dramaturgisk tenkning presenteres gjennom workshops, samtaler og praksis.

Tegnebrett 1

KAPITTEL I:
We work with the material that resists us
av Bojana Cvejić

30. september.+ 1. oktober



Dance dramaturgy, as I practice it, begins in the studio, in a working situation where ‘material’ generates a creative process, and the moment is pregnant with potentiality and expectation for all involved. What does the material want from me? How to gauge its mode of action, context and historical present? How to train sensitivity to the questions of access and belonging to ‘materials’?

While anything can qualify for material, and a wide variety of approaches and practices have been registered, we can be precise about how material takes precedence in a creation. Therefore, chapter 1 will focus on ‘material’ and its modes action and resistance in a twofold structure. The first part will begin with a presentation of questions and problems raised run through several cases of choreographic and performance processes that the dramaturg investigated or took part in, followed by a dialogue with another dramaturg and all participants. The second part will be a working session with all participants around scores and tasks engaging their own practices.


Oppsett:

DAG 1 – SEMINAR – foredrag, samtaler og workshop på Dansens Hus, kl. 10.00-16.00
Bojana Cvejić i samtale med dansekunstner og førsteamunuensis Snelle Hall.

For å registrere din deltagelse, send en e-post til billettsalg@dansenshus.com. Merk e-posten med: Dramaturgiseminar 1, 2 eller 3. (eller alle). Invitasjonen til å delta på seminaret går til alle som er interessert i å utforske dramaturgi i forhold til eget arbeid. Det er gratis adgang, men vennligst meld deg på programmet.


Bojana Cvejić
er dramaturg og forsker, og hennes forfatterskap, forestillinger og videoer fletter sammen performance og kritisk teori. Siden 2000 har hun samarbeidet med et bredt spekter av koreografer og teaterskapere og har bidratt til selvorganiserte eksperimentelle plattformer for utdanning og produksjon (TkH og PAF) i Europa. Bojana er forfatter av Choreographing Problems (2015) og Toward a Transindividual Self (skrevet sammen med A. Vujanović i 2022) blant mange bøker, og underviser ved KHiO (Oslo).

Snelle Ingrid Hall
, dansekunstner, teaterviter, førsteamanuensis. Har i mer enn 30 år jobbet som dansekunstner, først og fremst i det frie dansefeltet, og spesielt gjennom konstellasjonen Siri&Snelle. Har jobbet i mange år som lærer i dansekomposisjon og danseteori, også jobbet som skribent og dramaturg/øye utenfra. Er for tiden dekan ved avdeling Dans, Kunsthøgskolen i Oslo.


DAG 2 – PRACTICUM og studiobesøk hos 3 dansekunstnere

I andre del av hvert kapittel tilbyr vi dansekunstnere og koreografer en samtale med dramaturgen. Dette er for alle som skal til å lage eller planlegger et prosjekt eller produksjon, og ønsker å gå i samtale om dramaturgi. Dramaturgen vil da jobbe sammen med kunstneren om et konkret stykke arbeid, materiale eller prosjekt. Økten vil vare rundt en time, og vil foregå i studio eller i et annet rom, avhengig av om det er en øving eller en samtale. Man kan møte dramaturgen i et studio på Kunsthøgskolen i Oslo om man ikke har anledning eller lyst til å være i eget studio. Vennligst spesifiser dette i påmelding.


1: Søndag 1. oktober med Bojana Cvejić

2: Søndag 12. november med Jeroen Peeters

3: Søndag 10. desember med Deise Nunes


Vær oppmerksom på at tilbudet er begrenset til tre studiobesøk på en dag. Søknadene velges ut etter førstemann til mølla-prinsippet. Hvis du er interessert, vennligst bestill plass tidlig!


For å bestille besøk fra en dramaturg, send e-post til billettsalg@dansenshus.com.
Merk e-posten med: Dramaturgiseminar PRACTICUM 1, 2 eller 3.



Om seminarrekken:

I løpet av de to siste tiårene har ulike eksperimentelle praksiser innen teater, dans, performancekunst og koreografi involvert dramaturgi. Dette i form av undersøkelser av og tekning rundt relevante aspekter involvert i utviklingen av en forestilling: Interesser og spørsmål, arbeidskulturer og politikk.

Hver del av seminarrekken – eller hvert kapittel – består av to dager: Dag 1 er et åpent foredrag på Dansens Hus, ledet av den inviterte foredragsholderen som i dialog med en annen dramaturg vil utforske sine nåværende interessefelt innenfor dramaturgi brukt i skapelsen av dans og performance. Dag 2 vil den inviterte foredragsholderen besøke dansekunstnere som jobber i Oslo og delta i en samtale rundt arbeidet deres i et studio.

Seminarserien er kuratert av Bojana Cvejić (SRB/BE/NO), frilans dramaturg og professor i danseteori (KHiO), hvis arbeid også inkluderer selvorganiserende kollektive plattformer for utdanning, kunnskapsutveksling og eksperimentell produksjon. I tillegg til Cvejić er hovedtalerne:

Deise Faria Nunes (BR/NO), performanceforsker, forfatter og dramaturg som utforsker metodikken Estuaries: Water Mythologies & Art Encounters. Metodikken kobler sammen prosa, afro-brasiliansk mytologi, performance og elementer innenfor ritualer.

Jeroen Peeters (BE) er forfatter og dramaturg som fokuserer på eksperimentelle skrivepraksiser, oppmerksomhetsmønstre, kroppsliggjort kunnskap og materialkunnskap. Han er stipendiat ved universitetet i Hassel, fakultetet for arkitektur og kunst og PXL-MAD School of Arts.


Andre datoer:

KAPITTEL II: 11. + 12. november
Dramaturg: Jeroen Peeters

KAPITTEL III: 09. + 10. desember
Dramaturg: Deise Faria Nunes
Co-speakers: Jessica Lauren Elizabeth Taylor and Phyllis Akinyi