Stina Nyberg bor i Sverige hvor hun skaper og fremfører koreografi. Hennes praksis er knyttet til mulighetene gjennom overbevisning og illusjon å skape nye logiske systemer for å konstruere verden annerledes, og til å agere deretter. Utgangspunktet er alltid en feministisk holdning til kroppen; den sosiale og politiske konstruksjonen og evnen til bevegelse. Hun samarbeider ofte med andre, både i det frie feltet, kollektiver, statlige institusjoner, billedkunst og musikk. Hun arbeider etter metoder som utvikles til hver enkelt situasjon, både når det gjelder hva og hvordan man arbeider med ulike oppgaver og prosjekter.
Hun har en MA i koreografi fra DOCH (Dans och Sirkushögskolan) i Stockholm fra 2012. Nyberg er koreografen bak live konserten Shaking the Habitual av den svenske bandet The Knife, og hun opptrådte også i showet i 2013 og 2014. Nybergs gjorde bestillingsverket Tones & Bones for Cullbergballetten i 2014,. Begge disse verkene er del av en serie arbeider som fokuserer samspillet mellom lyd og bevegelse, som for eksempel Loudspeaking (2011), Orkestern (2012) og Oslo-aktuelle Spledour (2014). Nyberg har i flere år samarbeidet med koreografene Amanda Apetrea, Nadja Hjorton, Halla Ólafsdóttir og Zoë Poluch under navnet Samlingen. De arbeider med å undersøke dansehistorien i et feministisk perspektiv. I 2017 laget Nyberg forestillingen Immunsystemet med Sandra Lolax og Rosalind Goldberg, hvor de tar for seg velbehagets bakside. Under Kondenz festivalen i Beograd 21. oktober 2017 hadde hun urpremiere på soloen Thunderstruck, om livet til den serbisk-amerikanske oppfinneren, fysikeren og ingeniøren Nikolai Tesla, hvor hun danset med en teslaspole (elektrisk induktiv koblingskrets oppfunnet av Nikoali Tesla), og undersøkte usynlige krefter.