Mette Ingvartsen er en dansk koreograf og danser. Fra 1999 studerte hun både i Amsterdam og Brussel, og hun ble uteksaminert fra P.A.R.T.S i 2004. Hennes første forestilling, Manual Focus fra 2003, ble laget mens hun fremdeles var student. Hennes tidligste arbeider omfatter 50/50 (2004), to come (2005), It´s in the Air (2008) og GIANT CITY (2009). Alle stiller spørsmålstegn ved affekt, persepsjon og følelser knyttet til kroppslig representasjon. Arbeidene hennes har mange innfallsvinkler og en utvidet holdning til koreografi der andre kunstformer som visuell kunst, teknologi, språk og teori spiller en viktig rolle.
Mellom 2009 og 2012 kom The Artificial Nature Series, en viktig del av hennes kunstneriske utvikling. Her fokuserte hun på forholdet mellom mennesker og ikke menneskelige objekter gjennom koreografi. Serien omfatter tre forestillinger uten menneskelig tilstedeværelse: evaporated alndscapes (2009), The Extra Sensorial Garden (2011), The Light Forest (2010), og to forestillinger der også mennesker var tilstede: Speculations (2011) og gruppearbeidet The Artificial Nature Project (2012), vist på Dansens Hus i 2014.
I kontrast til dette er hennes nye serie av forestillinger preget av menneskelig samhandling og skriver seg selv inn i en historisk sammenheng med fokus på nakenhet, seksualitet og hvordan kroppen historisk sett har vært en arena for politiske kamper. Det gjelder forestillingene The Red Peces: 69 positions (2014), 7 Pleasures (2015), vist på Dansens Hus i 2016, to come (extended) (2017), vist på Dansens Hus 2018, og 21 pornographies (2017).
I 2019 hadde hun premiere på Moving in Concert, som er en abstrakt gruppekoreografi med fokus på sammenhengen mellom mennesker, teknologi og natur.
I 2021 har hun arbeidet med to nye prosjekter: The Life Work, som lages i samarbeid med eldre mennesker i Ruhr-regionen i Tyskland, og Dansens Hus aktuelle The Dancing Public, som er inspirert av fasinasjonen for de historiske dansemaniene som har funnet sted.
Ingvartsen etablerte kompaniet sitt i 2003, og hennes forestillinger er siden vist i store deler av Europa, i USA, Canada, Australia og Asia. Hun har vært «artist in residence» ved Kaaitheater i Brussel (2012 - 2016), Volksbühne i Berlin, og hun er en del av APAP nettverket.
Hun har en PhD i koreografi fra UNIARTS ved Lund Universitetet i Sverige. Ved siden av virksomheten som koreograf, danser, skribent og foreleser er hun også pedagog og formidler av egen forskning ved flere universiteter og kunstskoler. Hun har samarbeidet med Xavier Le Roy, Bojana Cvejic, Jan Ritsema og Boris Charmatz, og har også jobbet i kollektive sammenhenger som EVERYBODYS (2005 - 2010). Her var hun medredaktør i everybodys publikasjoner, og var også med på skape utdannelsesprosjektet Six Moths, One Location (2008) og konferansen The Permeable Stage.
Foto: Bea Borgers