Ina Christel Johannessen

Tine Poppe

Ina Christel Johannessen er kunstnerisk leder av zero visibility corp., som har base i Oslo. Hun har skapt tyve forestillinger med kompaniet, som fikk sitt internasjonale gjennombrudd med …it´s only a rehearsal i 2003.

Ina Christel Johannessen er utdannet danser og koreograf ved Kunsthøgskolen i Oslo, Statens balletthøgskole, og er en ettertraktet koreograf både nasjonalt og internasjonalt. Hun har koreografert for blant andre Helsinki City Dance Company, Den kongelige svenske opera, Scottish Dance Theatre, Nationalthetaret i Oslo, Den Nationale Scene i Bergen, Dance and Theatre Academy i Helsinki, Les Ballets de Monte Carlo, CCDC Hong Kong, Cullbergballetten, Den Norske Opera og Ballet og Göteborgsoprans Danskompani.

Hun har samarbeidet nært med Carte Blanche gjennom mange år, og har skapt fjorten helaftens forestillinger for og med dem. Hun fikk kritikerprisen i 2008 for Ambra, et verk for Carte Blanche og Iceland Dance Company.

Den ettertraktede koreografen har den senere tiden hatt oppgaver som omfatter engasjementer for Stockholms Stadsteater, Den Norske Opera & Ballet og forestillingen Piano Piano som er et samarbeid mellom Ina og de svenske koreografene Kenneth Kvarnström og Örjan Andersson. Med Zero Visibility Corp. er hun bla. invitert til Wiesbanden, Le Monfort i Paris, Darmstadt, Beograd og Georgetown i Malaysia med ulike forestillinger. Vinteren 2017 var hun aktuell som en av flere koreografer i forestillingen Sleeping Beauties ved Den Norske Opera & Ballett.

En rekke av av hennes verk er vist på Dansens Hus, sist Future (2016), Terra 0 Motel (2014) og A Collection of Short Stories (2014), som ble skapt i forbindelse med Carte Blanches 25-årsjubileum.

Inas arbeider er preget av høyt energinivå i det fysiske bevegelsesmaterialet, kombinert  med poetiske og ofte teatrale elementer. Hun engasjerer seg sterkt i utviklingen av de visuelle delene av en forestilling og samarbeider tett med scenografer og lysdesignere, som spiler avgjørende roller i utviklingen av forestillingene som helhet. Musikken er alltid komponert av internasjonale komponister som arbeider med elektronisk musikk, noen ganger nyskapt, andre ganger bearbeidelser av tidligere arbeider. Metodisk skapes bevegelsesmaterialet i tett dialog med danserne, gjennom deres kropp, intellekt og emosjoner.  Dette er en intim prosess hvor tillit mellom danser og koreograf er avgjørende. 

Hjemmeside

Ina Christel Johannesen knows how to observe and draw the dance from the body, free, honest, and with formidable impact.

Colombia Moya, La Jornada, Mexico

The Guest, 29. januar - 01. februar 2015