Overdrivelsen i drag gjør synlig det unaturlige i de konstruerte forventningene mange har til kjønnsroller eller uttrykk. Med tanke på hvordan kvinnekroppen har blitt utsatt for mye større grad av modifisering opp gjennom historien, så har drag queensa muligens litt mer materiale å jobbe med.
Termen drag ble først brukt om menn som spilte kvinnelige roller, i en tid da kvinnelige skuespillere var uhørt og alle rollene ble spilt av menn. Den vanligste definisjonen av drag er at en person som identifiserer seg som et kjønn kler seg opp i klærne til, og eventuelt benytter seg av stereotypiske framstillinger av, et annet kjønn. Drag queens er menn som kler seg opp som kvinner og drag kings er kvinner som kler seg opp som menn. Gjennom begrepet genderfuck finnes også de som jobber med å blande mannlige og kvinnelige kjennetegn.
Nåtidens drag har opphav i det skeive ballroom-miljøet i Harlem i New York som oppstod tidlig på 1960-tallet. Afroamerikansk og latino, homofil, lesbisk og transkjønnet ungdom kom sammen og arrangerte såkalte voguing balls i store ballrooms. De skapte et rom for å uttrykke seg selv i et samfunn der de hadde liten om ingen synlighet eller innflytelse. På disse ballene var det konkurranser i ulike kategorier, der kunne man gjenskape seg selv ikke bare når det kom til kjønn, men i forhold til identitet generelt. Termen realness handler om å passere troverdig som en rolle, et kjønn, et yrke, en posisjon; alt som deltagerne på ballene ikke hadde tilgang på ute i den virkelige verden. Dansestilen voguing oppstod i dette miljøet. Svart fattig ungdom lagde bevegelser utifra hvordan hvite og berømte kvinnelige modeller poserte i motebladene.
Drag kan tenkes på som en kopi av en kopi, uten at det eksisterer en original. Den amerikanske filosofen Judith Butler har bidratt sterkt til tanken om kjønn som noe performativt. Der vi beveger oss vekk fra tanken om kjønn som noe essensielt, stabilt og konstant og mot en forståelse av kjønn som noe man gjør eller utøver, noe som skapes gjennom repetisjon. Dette gjør dansekunsten til en utmerket arena å forske på framstilling av kjønn på.