How to. A score består av seks individuelle soloer der du har invitert seks dansekunstnere fra seks ulike land til å skape hver sin solo. Kan du fortelle oss litt mer om bakgrunnen for dette prosjektet?
Som et resultat av pandemien ble det planlagte makrosolo prosjektet How to die – inopiné II omgjort til å skape et nytt koreografisk community*- og forestillingspartitur ved navn How to. A score hvor jeg inviterte Janne-Camilla Lyster med i utviklingen av partituret i 2020. Partituret bygger på det tidligere stykket How to die – inopiné (2020) som er en transdisiplinær undersøkelse av økologisk sorg, kulturell panikk og følelsen av kollaps.
I en periode hvor det å krysse landegrenser var så og si umulig og mange internasjonale samarbeid stoppet opp var det for Mia Habib Productions og meg selv viktig å fortsette de internasjonale samarbeidene. Mange av våre kunstneriske samarbeidspartnere bor og arbeider i geografier som var hardt rammet av Covid-19 og hvor de økonomiske realitetene var noe helt annet enn i Europa. Det opplevdes som prekært å opprettholde arbeidsrelasjonen både fra et økonomisk perspektiv, men også fra et kunstnerisk standpunkt. Partituret ble i januar 2021 sendt ut til fem dansekunstnere fra fem ulike land som ble invitert til å arbeide med partituret uavhengig av hverandre. Kunstnerne og landene det ble sendt til var: Julie Nioche (Nantes, Frankrike), Thais Di Marco (São Paulo, Brasil), Tommy Noonan (Saxapahaw, USA), Filiz Sızanlı (Eskişehir, Tyrkia), Thami Hector Manekehla (Soweto, Sør Afrika) i tillegg til meg selv (Oslo, Norge). Kunstnerne har jobbet med lokalsamfunn i sine respektive land for deretter å utvikle dette til hver sin solo.