Forestillinga er en hybrid mellom dans og teater, som viser hva de to kunstartene kan få til idet de forener krefter.
Betroffenheit har sin opprinnelse i en stor tragedie i Jonathon Youngs liv.
I 2009 omkom den 14 år gamle datteren hans, Azra, og hennes to søskenbarn i en hyttebrann. Young, som sov i nabohytta, våknet og forsøkte å ta seg inn i hytta for å redde dem, men det var allerede for seint. Etter dette opplevde han at livet mistet mening, han ble emosjonelt paralysert. I den langsomme prosessen med å finne tilbake til seg selv tenkte han mye på det inntrykket, eller avtrykket, en traumatisk hendelse har på menneskepsyken. Han reflekterte rundt de ulike overlevelsesstrategiene man tar i bruk som respons, da i et spekter fra det hjelpsomme og oppbyggende til det fullstendig destruktive.
På et tidspunkt kom Young over det tyske ordet betroffenheit i en bok av den legendariske amerikanske teaterregissøren Anne Bogart. Direkte oversatt betyr det bestyrtelse, men ordet rommer mer enn som så. Det innebærer å bli fullstendig satt ut av spill og befinne seg i en tilstand bortenfor språket. Young var fast bestemt på at hvis han skulle utforske denne tematikken teatralt så måtte den bli løftet forbi personlig erfaring og bli fundert i noe universelt, i et uttrykk med metaforisk resonans, derfor kontaktet han sin gode venn og kollega Pite. Mange strategier for å bearbeide traumer tar i bruk ord, men i denne forestillinga står språkets utilstrekkelighet i møte med en traumatisk opplevelse sentralt. Dette tomrommet som oppstår når ord kommer til kort fylles av koreografi og av dansernes ekspressive fysikalitet.