Du jobber nå med Ole Martin Meland og Guro Rimeslåtten med forestillingen Half-Life. Hva skjer når dere tre jobber sammen?
Hver dag skjer det noe nytt. Vi tar det dag for dag, og jobber sakte men med høy intensitet. Selv om det jo hadde hørtes helt topp ut om jeg kunne svare noe sånt som; det er ren magi når vi tre jobber sammen! Haha. For et par dager siden kom jeg på at det er hele ni år siden jeg møtte dem for første gang, og jeg syns egentlig det er magisk nok.
La oss snakke om Half-Life, hva kan du fortelle så langt?
Jeg kan ikke si noe for sikkert, for vi er fortsatt i utviklingsfasen, men jeg tror det kommer til å bli et stert og intenst verk, sånn fra et utøverperspektiv. Men det er selvsagt sett fra mitt perspektiv som danser, så publikums opplevelse vil vi ikke få vite noe om før premieren.
Kan du beskrive hvordan du tenker når du danser?
Generelt, eller i dette stykket? I Half-life er det ikke særlig mye tid eller plass til tanker når jeg beveger meg. Eller, noen tanker er det jo alltid, men de er mer av den typen tanker du har når du løper eller går, tanker som farer forbi, som ikke riktig forblir i hodet. Kanskje fordi den fysikaliteten vi jobber med bringer med seg en form for viktighet som skyver deg fram mot neste oppgave nokså raskt, eller krever at du er i oppgaven og i øyeblikket. Men du spør jo om hvordan jeg tenker og ikke om jeg tenker. Bra spørsmål! Sammen med Ole og Guro har vi jobbet med å komme inn i en type modus, og denne spesifikke modusen er det som styrer tankene, eller måten jeg tenker på gjennom stykket. Dog, selvsagt, så dukker det opp en rekke praktiske tanker når man danser som kanskje egentlig ikke skal være der. Typisk: “Hvor er vi?”, “Hvor er scenekanten?”, “Sparket jeg akkurat Guro?”, “Shit, det var feil!” og så videre.
Har du en personlig definisjon av dans?
Jeg syns det er vanskelig å definere dans fra et personlig standpunkt uten å høres romantiserende, intellektuell eller naiv ut. Kanskje jeg skal sitere noen? Wikipedia?