Emosjonell integritet
Egentlig begynner historien lenge før, da koreografen som barn strevde med lesping, og faren tok han med til en logoped som jobbet med bevegelsesterapi for talevanskene.
– Jeg er sikker på at det endret livet mitt og koblet meg spesielt tett på kroppen min. Siden har jeg alltid hatt en selvstendig, sterk stemme som hodet mitt ikke kan kontrollere. Kroppen er sammensatt, den representerer både fortelleren og fortellingen. Jeg var et stille barn, men det var veldig mye energi som bygget seg opp inne i meg, og dansen ga meg en mulighet til å uttrykke det uten filter. Det utfordret meg veldig emosjonelt, men ble en anledning til å føle meg mer komfortabel med meg selv og sammen med andre mennesker.
Og det er emosjoner han primært er interessert i på scenen, gjennom bevegelse fundamentert i følelsen hos danserne, på en måte som treffer kroppen før tankevirksomheten hos publikum.
– Jeg opplever dans som mest interessant når det gjenspeiler publikums følelser slik at det gir dem en ny inngang til deres egen historie gjennom fornemmelser i kroppen. I mitt eget liv er det følelsene som til enhver tid er det mest sentrale. Hvordan mennesker håndterer livene sine - motivene i forholdet til de andre, de beskyttende lagene vi skaper for oss selv, når vi velger å kjempe eller å gi slipp – det er min fremste inspirasjon.
Gruppedynamikk
Så er da også Shechter kjent for en sterkt intuitiv dialog med danserne («Jeg tilbringer hele livet mitt med dem, så de må først og fremst være hyggelige mennesker.»), og en unik gruppedynamikk som utgjør hjertet i forestillingene gjennom beskrivelsen av individets forhold til fellesskapet. Amerikanske Rachel Fallon danser i kompaniet for første gang med Grand Finale.
– Å arbeide med Hofesh gir en fantastisk frihet til å forankre bevegelsesspråket han gir i oss selv. Han er virkelig dypt interessert i andre mennesker, og velger dansere og medarbeidere han kan lære av. Kompaniet er som en utvidet familie som stuper inn i materialet med hud og hår. Noen ganger føles det som om vi går i krigen sammen for samme sak, men på hver vår måte. Hvordan kvinnelige dansere på alle måter er likestilt mennene, er også helt unikt og veldig inspirerende. Hofesh har dessuten en vanvittig sans for humor. Midt i den krevende arbeidsprosessen, er studioet alltid fylt med latter og spøk, forteller Fallon.
Frihet og fellesskap
Hofesh Shechter utvikler musikk og koreografi parallelt, og i Grand Finale er det også seks musikere medvirkende på scenen.
– Musikken definerer atmosfæren i forestillingen for meg. Den farger vår opplevelse på et dypt irrasjonelt vis, og er en urgammel måte å knytte oss til kroppen på. Det er veldig frigjørende å kunne jobbe med musikk og bevegelse samtidig.
Hofesh betyr «å være fri» på hebraisk, og han mener selv at det uvanlige fornavnet som faren ga han tidlig, plantet et behov for å stille spørsmålstegn ved rådende omstendigheter under oppveksten i brennpunktet mellom jødedom, kristendom og islam.