Kva jobbar du med akkurat no?
Akkurat nå sitter jeg å redigerer lydsporet til Koreografi for Dansens Hus. Det er litt nervepirrende fordi lydsporet fungerer som partitur, for hele forestillingen.
Kva er Koreografi for Dansens Hus og kor starta denne idéen?
Koreografi for Dansens Hus er satt sammen av et lydopptak, en tekst, min tilstedeværelse, mitt fravær og publikums fantasi. Lydopptaket er tydelig et dokument fra nær fortid. Noe fra veldig nær fortid, like før publikum går inn i rommet, men noe annet må være tatt opp enda litt tidligere? Kanskje det er et flere måneder gammelt opptak? Teksten fremføres som om den var ett med lydsporet, som om den ble lest inn i lydopptakeren der og da, men det skjer her og nå. Teksten beskriver, beskriver og beskriver, planter bilder hos publikum, forskyver tiden og flytter på rommene.
Koreografi for Dansens Hus, er en videreutvikling av en forestilling med tittel Koreografi for Hörsalen som jeg gjorde i Stockholm i fjor. Jeg hadde tidligere vært opptatt av å rette oppmerksomhet mot det som allerede finnes rundt oss i stedet for å legge til noe. På mange måter er det en tankegang som fortsatt informerer det jeg gjør, men dette prosjektet ble en kritisk tilnærming til min egen definisjon av «det som allerede finnes». For hvem har definisjonsmakten over hva det er? Språk skaper virkelighet, noe som kan være fascinerende, men også farlig. Særlig i vår samtidige politiske virkelighet.
Jeg hadde frem til dette tidspunktet hatt en fenomenologisk tilnærming til mitt arbeid og jobbet mye med persepsjon. Jeg hadde utviklet mange øvelser som handlet om å skjerpe ens oppmerksomhet. Å høre at man hører, å se at man ser.
Men hva med den medierte virkeligheten? Hvordan kan vi forholde oss empatisk og sensitivt til noe på stor avstand? I stedet for å tenke på «det som allerede finnes», er jeg mer opptatt av det som ikke finnes ennå, eller det som ikke finnes lengre, og hvordan ting kan oppstå og forsvinne. Forestillingen tar for seg språkets mekanismer, konstruksjon og dekonstruksjon av virkeligheter og begrensninger som ligger i at språk er representasjon.