Med forestillingen Øy har koreograf og dansekunstner Ole Martin Meland utfordra sin egen kreative prosess for å tilnærme seg potensialet som ligg i det ukjente. Vi tok en prat om den tangerende danser- og koreografrollen, isolasjon og hvordan man kan lese salgsteksten om forestillingen Øy.
Hvordan gikk skapelsen av Øy for seg?
Oppstartsfasen av skapelsesprosessen, som primært handlet om å samle tekst, film, objekter og tanker – samt å finne en kroppslig tilnærmelse – startet ett år før danserne og jeg møttes i studio. Selv om jeg ikke hadde en spesifikk ambisjon med disse funnene, kunne jeg etterhvert se ulike sammenhenger og komme til et slags sted hvor jeg kunne «sparke i fra».Jeg ville unngå en spekulativ inngang til hvordan jeg delte materien. Med dette mener jeg at jeg ikke ville legge opp til et kalkulert løp som vi skulle følge. Jeg kastet alt opp i lufta for å se hvor det landet, med en ambisjon om å sette pris på kaoset som kom. Ved å sette an et rom der en langsom indre lytting fikk foregå – dette kombinert med prøving og feiling– oppsto noe rart og tvetydig. Det oppsto også noe som var ladet med en intens kraft. Jeg er veldig var for passiviteten som kan oppstå i en hierarkisk prosess der skillet mellom koreograf og danser er tydelig innskrevet. Dette kan enkelte ganger resultere i at man som danser holdes tilbake, og derfor legger fra seg ansvaret for utviklingen av prosessen. Jeg tror på en tilnærming der man som koreograf slipper til egen usikkerhet i arbeidet, lytter, venter og kjenner etter. Da muliggjøres et delt ansvar mellom alle involverte i prosessen.