Alain Platel (1956) er utdannet spesialpedag og er autodidakt som regissør. Sammen med slekt og venner startet han i 1984 en liten gruppe som skulle jobbe kollektivt. Forestillingen Emma (1988) var første gang han ga tydelige signaler om at det var regi som skulle bli hans hovedinteresse. Han sto bak forestillinger som Bonjour Madame (1999), La Tristeza Complice (1995) og Lets op Bach (1998) som førte les ballets C de la B - som gruppen nå kalte seg - opp på den internasjonale stjernehimmelen. Lignende effekt hadde også hans samarbeid med Arne Sierens og Gent Youth Theatres kompani Victoria med de tre forestillingene Moeder en Kind (1995), Beradetje (1996) og Alemaal Indiaan (1999).
Etter Alemaan Indiaan ville Platel slutte å lage egne forestillinger, men Gerard Mortier overtalte ham til å gjøre Wolf i 2003, som i likhet med Requiem pour L også bygget på Mozarts musikk. Samarbeidet med Fabrizio Cassol startet med et korprosjekt, vsprs (2006) i forbindelse med åpningen av nye KVS, den belgiske nasjonaloperaen i Brussel. Det ble med andre ord ikke noe av å slutte å lage forestillinger. Platel har produsert forestillinger jevnlig bl.a. Coup Fatal i samarbeid med Cassol, vist på Dansens Hus i 2015, Tauberbach som ble vist i 2014 og Gardenia i 2011 i samarbeid med CODA International Dance Festival.