Dansen er strukturert som de ulike fasene i løpet av en dag på initiativ fra Thierry de Mey. Den første bevegelsen er å sove og representerer natten, den andre bevegelsen er å arbeide og representerer morningen, den tredje representerer ettermiddagen, og i den fjerde bevegelsen går danserne inn i en form for utmattelse. Denne fungerer som et slags voldsomt uttrykk for det å danse, danse, danse uten å telle, om og om igjen, en slags utmaning. Gjennom stykket blir enhver mulig kombinasjon av de fire danserne tatt i bruk, de avanserer fra liggende til sittende på stoler til stående. Rommet blir tatt i bruk gjennom rette linjer, diagonaler og til slutt en lukket sirkel, og denne oppdelingen av rommet i geometriske mønstre har forblitt et kjennetegn ved Rosas koreografier. Den maksimalistiske og repetative musikken komponert av Thierry de Mey og Peter Vermeersch ble til simultant og i tett dialog med de Keersmaekers koreografering av dansen. De Mey skapte også en filmversjon av verket i 1997, den er kortere enn sceneversjonen og inkluderer flere av kompaniutøverne enn kun de fire opprinnelige.
Anne Teresa de Keersmaeker studerte ikke dans før siste året på videregående skole, før det studerte hun musikk, og samspillet mellom dans og musikk er selve drivkraften i arbeidet hennes. Hun slo igjennom med sin andre koreografi Fase i 1982, og denne suksessen gjorde oppstarten av kompaniet Rosas mulig. Da Rosas danst Rosas kom i 1983 ble dette som nevnt gjennombruddet for kompaniet, forestillinga fikk blant annet Bessie-prisen for både lysdesign og koreografi i New York i 1987. Rosas ble støttet av Kaaitheater i Brussel gjennom hele 80-tallet og i 1992 ble kompaniet invitert til en langvarig residens ved Brussels kongelige operahus De Munt/La Monnaie. Ved begynnelsen av dette oppholdet satte de Keersmaeker seg tre mål: å intensivere forholdet mellom dans og musikk, å bygge et repertoar og å lansere en danseskole. Sistnevnte mål ble nådd i 1995 da Rosas og La Monnaie lanserte en ny internasjonal skole for samtidsdans i Brussel, kalt P. A. R. T. S.: Performing Arts Research & Training Studios. Her blir seksti studenter fra 25 ulike land trent over en treårs periode, av mer enn femti ulike lærere. De Keersmaeker har gjennom sitt kompani koreografert over førti forestillinger, turnert over hele verden og vunnet en rekke priser.