Filmskapere har latt seg fascinere av dansende kropper helt fra filmens spede start, men kunstnerisk inspirasjon går begge veier. I samtidens dans kan du se filmens påvirkning, hvis du ser etter.- skriver Ine Therese Berg i arikkelen 1-2-3 Action. Gabriela Carrizo og Franck Chartier, koreografene bak Peeping Tom, tar nettopp film-inspirasjonen et skritt lenger enn de fleste. Blant annet samarbeider de med film-redigerere for å få fram den effekten de er ute etter, nemlig å lage forestillinger som er bygget opp som film-manus. Tilskuerens blikk forvandles til kameraets øye og sammen med danserne bruker de effekter som ”forward zoom”, å fryse bildet, eller saktefilm. På denne måten får de utøverne til å fly inni en campingvogn, forsvinne inn i en seng, eller svelges av en lenestol. Det sier seg selv at produksjonstiden ikke er på det jevne, forestillingene tar to år å lage hvorav seks måneder er prøvetid. I forestillingsaktuelle Moeder har de igjen benyttet seg av filmatiske hjelpemidler, og blant annet jobbet med en foley- artist, altså de som lager lydeffekter til film.
Her er et knippe av deres forestillinger. Se og nyt!