Hvordan er det å jobbe med Ingun som koreograf?
Det har vært veldig gøy! Mitt inntrykk er at hun gjør veldig mye forarbeid, og at gruppesammensetningen er viktig for henne. Det gjør at når vi vel begynner å jobbe, så opplever jeg at Ingun har stor tiltro til alle sammen, og stoler på det vi holder på med, noe som gjør at arbeidet har vært både smertefritt og morsomt hele veien. Ingun en utrolig evne til å holde stemningen lett og fin, noe som åpner opp for kreativitet og inspirasjon. Det har også vært inspirerende for meg å jobbe med noen som har så mye kunnskap og erfaring med å skape forestillinger som utgår fra kropp og fysisk arbeid: i mange år så har jeg jobbet med koreografer (inkludert meg selv) som først fokuserer på konseptet og det visuelle bildet som skapes, og så fyller man ut med dans som er mer eller mindre spesifikk. Jeg legger egentlig ingen verdivurdering i den ene eller andre metoden, men det har vært veldig gøy å jobbe med en som Ingun, som har et utrolig håndtverk, utgår fra bevegelse og intuisjon og et fantastisk øye for komposisjon.
Hvordan har det vært å jobbe i dette prosjektet med kun menn, og hva gjør dette med forestillingens form?
Det har vært veldig fint å jobbe med Erik, Matias og Vebjørn :))
Hvordan bruker du din egen erfaring som danser når du skaper koreografier for andre?
Som koreograf så har jeg hittil jobbet veldig konseptuelt, der hvert enkelt prosjekt tar for seg en spesifikk problemstilling og tematikk. Det innebærer at jeg skreddersyr alt fra metodene jeg bruker i prosessen til uttrykkene som ender opp i forestillingene for å passe undersøkelsen i prosjektet. Jeg utgår med andre ord veldig sjelden fra min egen kropp og hva den kan og vil gjøre når jeg skaper dans. Min erfaring som danser har derimot gjort meg veldig bevisst på danserens rolle, og som koreograf legger jeg mye fokus på rollen som arbeidsleder. Det er viktig for meg å gjøre mitt beste for å skape et godt arbeidsmiljø, at det er tydelig kommunikasjon og bra arbeidsvilkår. Min erfaring er at det er vanskelig å jobbe kreativt hvis ikke de tingene er på plass, og det blir også åpenbart i sluttproduktet. Der har jeg lært mye som danser, på godt og vondt.