Hvordan vil du selv kort beskrive ditt kunstneriske prosjekt som koreograf?
I forløsningen av det kunstneriske prosjektet er undersøkelsen og håndverket avgjørende, ikke bare konseptet. Vi prøver og undersøker og tester til alt er utprøvd og kontrollert, for bare slik kan det kunstneriske forløses, slik jeg opplever det. Det har blitt stadig mer klart for meg at jeg er veldig opptatt av hvordan kroppen forteller, hvordan tanker og tvil strømmer gjennom kroppen som fysiske erfaringer, og hvordan vi intuitivt leser hverandre, belyser eller skjuler aspekter gjennom kroppen. Dansernes artikulering av det menneskelige gjennom det danseriske på scenen er det sentrale for meg. Menneskekroppen som en del av miljøet rundt oss, og hvordan vi ødelegger naturen, påvirker meg stadig mer og er veldig skremmende. Jeg må ha tro på at jeg kan si noe vesentlig gjennom å lage forestillinger.
Hvilke inspirasjonskilder som har hatt spesielt stor påvirkning på arbeidet ditt?
Inspirasjon handler for meg mer om å bli influert av noe som setter i gang tanker som igjen kan føre til noe helt annet, uten at man kan se det i verket. Andre enn meg vil kunne si bedre hva jeg er influert av, men jeg har alltid sagt at det er noen filmskapere som har vært grunnleggende for meg, som Tarkovsky og Wong Kar-wai, og selvfølgelig Pina Bausch. På 1990-tallet fantes det flere større canadisk-franske kompanier som ikke finnes i dag, som kanskje influerte meg med et sterkt ekspressivt fysisk og massivt visuelt uttrykk, som for eksempel La La La Human Steps og Carbon 14. Generelt opplever jeg at jeg blir mer generøs og åpen desto eldre jeg blir og setter pris på scenekunst som ikke nødvendigvis er i tråd med mine personlige preferanser. Semiotikken som fortolkningsmodell er også vesentlig for meg. Dette handler om hvordan ulike symboler, farger, lys og koder tilsammen skaper forskjellige nivåer og lag som treffer ulikt i lesningen av verket.