Hvordan har du det nå?
– HAHA - Må jeg svare på det? Hehe.. gurimalla. Det har jo vært en periode med mye greier. Blant annet har jeg jo vært gjennom tre dødsfall og mistet både far og begge brødrene mine. Det har mye med belonging å gjøre, dette med familie.. tilhørighet. Det har jo gått en debatt i norske medier nå i forhold til litteratur og forfattere som bruker personlige historier i sitt forfatterskap og der det private brettes ut. Det er jo nettopp dette jeg driver med også, og i forestillingene mine bruker jeg meg selv for å si noe om noe, noe som er eksistensielt for meg, kanskje for andre. Ikke at forestillingen handler om min familie, men jeg er opptatt av det nære.Alle minner som dukker opp når noen som står deg nær dør. Bare en liten detalj sikkert, men i forestillingen er det et vevet teppe som har en sentral plassering. Teppet er sikkert 40 år gammelt, ikke sant. Egentlig er det fra Equador sa hun jeg fikk det av på Cuba, og nå er det her i Oslo. Alle minnene som ligger i støvet i det teppet. Tenk så mye historie man kan lese ut av det. Og nå er det teppet her på et scenegulv i Oslo, på Dansens Hus. Men nå… ja, nå skravler jeg. Sånn ellers i livet går det fint. Men det valget i USA…. Altså det er jeg helt sjokka over. Hva skjer egentlig?
Har forestilling endret seg mye siden prøvevisningen du hadde på Rom for Dans i mai?
–Nei, det er en fast struktur, men forskjellen er at jeg noen ganger prøver å løfte det litt mer. Det kommer noen nye elementer, jeg prøver å få inn en video.. men kanskje ikke? Jobber mye mer med lys og det kommer noen effekter som kanskje skrur det til litt. Forestillingen har jo vært en work in progress lenge nå, men nå ser jeg noen linjer som er utrolig verdifulle. Etter visningene i mai, har jeg klart å få bedre oversikt og klarer å se hva som mangler, hva som skal til og hva som løfter forestillingen. Jeg er i prosessen der jeg klarer å gå inn koreografisk , og nå ser jeg mye på vippepunkt i rommet... om det gir mening? Altså hvis jeg flytter og dytter på koreografien, så oppleves rommet plutselig helt annerledes. Jeg vil gjerne at denne forestillingen skal være enkel og nær kroppen. Nær dansen rett og slett og ikke spektakulært. Tvert om! Jeg skreller bort uvesentligheter i det havet av materialet vi har hatt. Så kjernen av det jeg prøver å si noe om står nå igjen.
Og hva prøver du å si noe om?
– Hehe.. det er vel belonging, det da.