Den amerikanske komikeren Louis C.K har en sketsj som går noe sånt som dette: Når kvinner onanerer så er det på myke laken og puter – og de ser ut til å ha det deilig. De nyter. Når menn runker så er det med desperasjon, de må, og når ekstasen er nådd kommer depresjonen. Menn skulle gjerne ha sluppet å være så sprengkåte. C.K får folk til å le av menn skammer seg etter at de har lurt på hvordan det ville være å komme i ansiktet på bibliotekaren når de låner barnebøker til døtrene sine. Kvinner tror de er perverse og insisterer med kokette stemmer, sier han, men de har ingen idé. Kvinner er gjester i det seksuelle perverse, mens menn er fanger. Historier om mannlig seksuelt begjær i kombinasjon med selvforakt har gjort Louis C.K til en stor komiker. Det er denne selvrefleksive kombinasjonen som har gjort TV-seriene han har skrevet og regissert til suksesser. Pussig nok er det også han som best beskriver best min relasjon til pornografi, en kombinasjon av begjær og selvforakt. Et behov for å lukke igjen dataskjermen med et smell. Kåt av å se på sex og mennesker som tilsynelatende er med på alt. Samtidig uggen i uvissheten om hvilke liv og historier pornoens aktører har og har hatt. Skeptisk til hva jeg selv har funnet så opphissende, og en snikende følelse av skam. Jeg, og jeg tror mange med meg, kjenner seg igjen i Louis C.K historier om kåtskap og forakt, og det er derfor vi ler.
Hva handler min uggene relasjon til porno om? Sex skal jo være gøy, ikke farlig, kropper som møtes i rytmiske bevegelser til gjensidig nytelse. Slik vil vi at det skal være. Og sex kan være alt det; lett, gøy og deilig. Det kan være befriende og berikende, men under benektelsen om hvor ufarlig og uproblematisk porno er finnes det en visshet om fare. For begjær kan bli til skam for eksempel når heteroseksualiteten råder. Sex kan bli farlig når det ikke er gjensidig, når den enes vilje presses på den andre. Sex kan bli til vold og maktmisbruk. Sex kan brukes som våpen i krig. Den samme handlingen som kan føre til ekstase og nytelse også er et effektivt våpen for å ødelegge relasjoner, lokalsamfunn og danne sår som kanskje aldri gror. Det er derfor seksuell frigjøring må defineres som friheten til og friheten fra. Friheten til å ha en seksualitet, til å ha et begjær, en vilje og til å bestemme over egen kropp. På den andre siden friheten fra å bli objektivert, utsatt for strenge kjønnsstereotyper og overgrep. Disse frihetene er allment aksepterte som del av et likestillingsideal. Det finnes en dobbelthet i selve seksualiteten, både om retten til å være med og retten til å ha seg frabedt. Og det finnes en kollisjon mellom disse to i vårt individualistiske samfunn.