Hvordan har arbeidsprosessen med denne forestillingen vært?
– Marcelo Evelin kom inn i gruppa med både visjoner, arbeidsstrategier og tanker om verden som krevde noe av meg å forholde meg til. Likevel opplevde jeg at viljen til et reelt møte var stor hos alle involverte, noe som gjorde at jeg ble veldig engasjert i prosessen. Det ble gitt tid til å være grundig i forståelse og utprøving både på det fysiske og performative nivået, og visjonen for produktet ble delt fra starten av. Begge disse valgene for prosess verdsetter jeg høyt som utøver. Jeg synes også i spesielt stor grad at Marcelo gir tillit til meg som utøver. Han evner å se og verdsette ressursene som hver enkelt og gruppa besitter, og han har latt disse bli en naturlig del av arbeid sitt, noe jeg mener har utvidet de ideene han kom med. I ettertid tror jeg Marcelo hadde et ønske om å skape noe friksjon i prosessen, og at dette hadde verdi for forestillingen vi har laget siden den behandler en tematikk som ikke er uten problemer. Men når jeg nevner denne friksjonen som positiv så er det fordi det er nokså unikt for meg. Marcelo har vært veldig åpen for å gå i dialog samtidig som han er fullstendig kompromissløs i sitt kunstnerskap og ekstrem i sitt syn på verden. Jeg tror og håper begge disse tingene og møtet oss imellom gjenspeiles i verket.
Likheten verkene imellom er tematikkene, samt at de begge jobber med utøverne som gruppe eller masse. På scenen er vi helt avhengige av å lytte til gruppas tid og musikalitet for at arbeidet skal løfte seg slik det kan. I prosessen med Marcelo tok denne lyttingen og samhandlingen stor plass hele veien, mens muligheten til å jobbe med det sammen i Mias prosess kom mye senere for meg. Gjallarhorn var lenge veldig praktisk å være inne i, med utfordringer som tildekkingen av øyne og ører, tunge kostymer, og evnen til å orientere seg og holde seg selv og de andre trygge i mørket. Kanskje fordi de ytre visuelle elementene er så stor del av produktet tok det lenger tid å finne plass til å virkelig stå i og oppleve verket som utøver. Til motsetning har Marcelos prosess hele tiden fullstendig lent seg på evnen til nettopp å la seg falle inn i, gi seg hen og nesten forsvinne i arbeidet.
Det har vært en spesiell opplevelse å stå på scenen i Gjallarhorn og å være så avhengig av alle i gruppa, men samtidig ikke vite hvem som er hvem. Forestillingen har et språk som er fysisk krevende, men det mest utfordrende er å hver gang finne den komplekse musikaliteten individene imellom. Både i det rytmiske lydbildet som skapes, og ikke minst i stemmepartiene er det en risiko for at arbeidet faller hvis vi går til minnet av forrige gang. Dette gjør det spennende å opptre, men det kan også være frustrerende fordi vi er blitt følsomme på nyansene og har høye ambisjoner for hva vi ønsker å få til. Samtidig må vi forhandle med oppgaver som er viktige utenifra fordi publikum ser noe helt annet enn oss. Mia har en veldig åpen holdning til innspill og forslag fra utøverne, men har samtidig den styrken at hun er veldig tydelig når hun vet hva hun ønsker seg og ser som viktig for kunstverket.
Jeg synes også det har vært en kombinasjon av veldig frigjørende og litt konfronterende å i så stor grad være ansiktsløs på scenen. Jeg har jobbet med dette tidliger, men ikke i en så stor gruppe. Det har i større grad enn forventet utfordret meg og gitt meg nye spørsmål og tanker om hva som betyr noe for meg som utøver. Det ønskelige er å si at kunstverket er det viktige. Likevel er det ikke til å komme bort fra at når man gir av seg selv inn i et arbeid man tror på er det tilgjengelig å ønske å bli gjenkjent for det. For meg har dette vært en ubehagelig overraskelse å se i meg selv fordi jeg så langt som mulig ønsker å være fri fra egoet mitt når jeg gir kapasiteten min til et prosjekt. Arbeidet med Gjallarhorn har derfor fått meg til å lure på hva det kan gi eller ta å være anonym som utøver, et spørsmål jeg foreløpig ikke er kommet langt nok med til å si noe tydelig om.