Hvorfor se Marlene Freitas?
Som en anmelder en gang skrev om forestillingen som spiller her i helgen: Et trekantdrama med ekspresjonisme, klovneteknikk og Chaplinske gangarter.
Hvorfor programmere Marlene Freitas?
Hun er en koreograf og utøver med en svært unik stil og et unikt bevegelsesspråk.
Hvordan kontekstualisere arbeidet hennes? Hvilken danse-/teaterretning tilhører hun?
Freitas arbeider teatralsk og direkte. Hun flørter med popkulturen og motensekstravagante språk, det ser man lett i karakterene kostymene og sminken. I 2018 fikk Freitas Golden Lion, den øverste utmerkelsen i den prestigetunge Veneziabiennalen. Blant de som har mottatt denne tidligere er Anne Teresa De Keersmaeker, Christoph Marthaler og Meg Stuart.
Freitas vokste opp på Kapp Verde, og bruker ofte karnevalene som en viktig inspirasjon for oppbygging og komposisjon. Hun interesserer seg for karnevalets motsetninger mellom stygt og pent, glede og ondskap, motbydelighet og begjær. Hun bruker alltid et mesterverk fra musikkhistorien i forestillingene sine. Denne gangen er det Boléro av Maurice Ravel.
Beskriv hvordan du følte deg etter å ha sett forestillingen Bacchae - Prelude to a Purge!
Hun transporterer meg inn til de dypeste grottene i menneskesinnet. Sammen med utøverne tilbyr hun tablå på tablå, det ene mer sinnsykt enn det andre, i en unik mekanisk ballett. Alt fra hysterisk morsomt, til poetisk til forstyrrende. Intenst! Fra begynnelse til slutt! Hennes unike stil og tilnærming gjr at du tenker annerledes på samtidsdansen. Det er definitivt en før og etter Marlene Freitas-opplvelse!
Her kan du lese mer om forestillingen Bacchae - Prelude to a Purge.