Janne-Camilla Lyster er både danser, koreograf og forfatter, og utgangspunktet for Skjønnhet I-X er et koreografisk partitur bestående av ti dikt skrevet av Lyster. Hver enkelt av danserne, samt pianisten gjør danseriske og musikalske lesninger av partituret, og etablerer gjennom sin praksis et sensorisk forhold til teksten. Tid og lys, bevegelse og lyd veves sammen i en syklus hvor enkelhet, fortrolighet og forgjengelighet danner mønstre og teksturer – med en presisjon som åpner for det man ikke kan forestille seg. Verkets ti deler er Transparens A, Transparens B, Sirkel, Ett hundre feiltrinn, Kjærlighet, Asymmetrier, How to speak to the air, Blomster, Hemmelig hest og Tid. I forbindelse med forestillingen vil også partituret stilles ut i foajeen, og gis også ut i bokform mot slutten av Janne-Camillas stipendiatprosjekt.
Prosjektet er inspirert av den såkalte New York-skolen som vokste frem på 1940- og 50-tallet, en gruppe bestående først og fremst av billedkunstnere, men også komponister, musikere, performancekunstnere, koreografer og dansere. De bidro til utvidelse av det tradisjonelle kunstbegrepet gjennom å finne nye måter å samarbeide og skape verk på – med den anerkjente komponisten John Cage som en slags ”manager” for gruppen. Betegnelsen dekker ikke over en samlet stil, men inkluderer flere forskjellige retninger, dog først og fremst abstrakt ekspresjonisme, av malere kan Jackson Pollock, Willem de Kooning, Jasper Johns og Robert Rauschenberg nevnes. Gruppa var inspirert av surrealisme og samtidige avantgarde kunstbevegelser og eksperimenterte med metoder for å utvide notasjonssystemer samt formidling mellom komponist og musiker eller koreograf og danser, gjennom det vi i dag kjenner til som open scores. Disse kjennetegnes av bruken av grafiske symboler, tekstinstruksjoner og nummer og ga utøveren større handlingsrom og innflytelse over verket da det ikke lenger bare fantes en, men snarere et uendelig antall mulige tolkninger av partituret.