Koreografi som begrep og koreografens rolle som estetisk premissleverandør er både i konstant forhandling og endring. Ikke minst gjennom at dans som all annen kultur gjennom teknologi gjøres tilgjengelig for langt flere i dag enn før, man kan like gjerne være hjemme og studere koreografier man før bare fikk tilgang til dersom man var på riktig tid og sted. Fremveksten av improvisasjon og medskapende utøvere gjør også at den koreografiske kompetansen distribueres til flere av de involverte i en kunstnerisk prosess. Det tradisjonelle skillet mellom utøveren som framfører og koreografen som skaper er ikke like tydelig som før.
Dansekollektivet SUPERNOVA med Loan Ha, Ida Gudbrandsen og Rikke Baewert undersøker hvordan selv lage og skape koreografi fra det utøvende perspektivet. Ina Christel Johannesen har mer enn 30 års erfaring bak seg som koreograf, men har fremdeles til gode å lage en bevegelse med egen kropp? Hva slags bevegelse? Dans? For hva er i grunnen en koreografisk prosess og hvordan definere hva som er koreografi?
SUPERNOVA
Hva var motivasjonen for å gjøre forestillingen Skinn?
Loan: Alle tre har som utgangspunkt at det er et kunstnerskap i seg selv å være utøver. Etter hvert som arbeidet i Impure, et kompani vi alle tre har arbeidet i, utviklet seg, tok vi større og større del i den koreografiske utviklingen, der konseptet gjerne kom fra koreograf Hooman Sharifi, men materialiseringen var vårt ansvar. Gjennom dette utviklet vi koreografisk kompetanse.
Ida: Vi har en felles tro på kroppen, en felles interesse i å være på gulvet sammen og lyst til å fortsette det langsiktige samarbeidet. Siden vi kjenner hverandre veldig godt, er det mindre rom for at jeg som utøver bare reproduserer meg selv. Rikke og Loan kjenner meg og forventer mer.
Hvordan definerer dere koreografi?
Ida: Vi liker å kalle det vi holder på med for utøvende koreografi. Det å lage ting selv, koreografere innenifra.
Loan: Jeg tenker på koreografi som en organisme. Jeg hørte nettopp på en podkast om hvordan vi tenker om kropp; tenker vi først hode og så kroppen, eller kroppen som helhet? Her ble det snakket om hvordan kroppen er en samling av mange ulike kropper, huden er et eget system, organene har sine egne systemer, magen tenker på en viss måte, muskelen pumper blodet i et bestemt system. Vi tror det er en enhet fordi alt dette jobber sammen. Når det gjelder arbeidsmetode blir koreografi som hele kroppen, med mange ulike kropper med ulike systemer og tider i seg. Denne ideen om helhet mener jeg har en politisk verdi, det er verdt å insistere på den.
Ida: I dette prosjektet er utgangspunktet arv og historie, bevegelsene vi alt har i kroppen-
Loan: - der vi ser på
Rikke - det som er.
Hvordan tar dere beslutninger?
Ida: Til nå har vi vært mye enige, samtidig som vi kan se hverandre jobbe og si til hverandre at det vi gjør ikke er interessant.
Rikke: Vi kan nok gjøre dette fordi vi har gått gjennom ting sammen, og erfart at uenighet ikke er farlig. Konflikter som for oss er små, kan ofte oppleves som store for andre.
Loan: Å være uenig kan treffe på mange plan, det kan treffe egoet ditt eller frykten for ikke å være god nok. Det er helt underforstått mellom oss at alle jobber hardt, men det betyr ikke nødvendigvis at noe er bra.
I prosessen med Skinn, var første stadium å etablere en grunnmur; en forståelse av egen historie; som i denne sammenhengen er alt dansemateriale jeg noen gang har gjort. Her inviterte vi med oss Andros Zins-Browne og hans prosjekt Already unmade som handlet om hva det er å ikke lage noe nytt, men arbeide med det man alt har gjort. Da kan vi både se oss selv og hverandre for mer enn hva vi til nå har gjort.
Ofte tenker jeg at koreografi er et responssystem, der man i ulike prosjekt går inn i et estetisk regime. Hvordan arbeider dere med verdisettinga som eksisterte i Impure Company nå som dere jobber aleine?
Ida: Det er mange aspekter som er tilstede når jeg jobber for andre; hva jeg tror en koreograf vil ha, hvordan jeg utfordrer det, hva jeg er interessert i å bringe inn i prosessen. Det er spennende hvordan dette treffer i vår prosess nå, hva er det vi kaster mot? Der en koreograf kan fungere som en vegg å kaste ideer mot, arbeider vi nå kanskje mer i et ringsystem.
Loan: Vi snakker om dette responssystemet, det er et referansepunkt. Det er også en styrke å ha en felles historie, uten den er det vanskelig å dekode valgene vi tar. Gjennom prosessen med Andros tok vi inn et annet responssystem, ikke fordi vi ville inn i akkurat det systemet, men fordi vi var interessert i friksjonen det kunne skape. Vi skaper med vår erfaring som utøvere. Arbeidet springer ikke ut fra oss som personer som nå endelig skal få uttrykke oss kunstnerisk, men oppstår mellom de involverte, der vi lytter til hva som skjer mellom oss.