Hvordan har arbeidsprosessen med denne forestillingen vært?
Prosessen til begge verkene har vært tankevekkende, kanskje ekstra mye for meg ettersom dette er min første produksjon med Carte Blanche. Mia Habib hadde jeg allerede jobbet med før, så det var fint å kunne fortsette samarbeidet med henne i en ny konstellasjon i Bergen. Prøvedagene med Mia var effektive og målbevisste, der hun hadde en konkret plan for hvor arbeidet skulle gå. Vi ble tidlig introdusert til hennes univers og tanker rundt verket, der vi også lagde et rom for refleksjon og ideer fra oss utøvere. Hovedfokuset gjennom prosessen var hvordan vi kunne skape et vibrerende og skiftende rom, et rom som føles ustabilt og på vippepunktet. Etter noen uker når heldekkende kostyme og lys ble lagt til, utviklet dette rommet seg til et mer praktisk-orientert rom for oss utøvere, der målet ble å ikke skade kolleger og finne veien i mørket samtidig som man gjør materialet. Jeg vil si at det utviklet seg et stort skille av oppfatningen av stykket innenfra og sett utenfra, som var en interessant problemstilling å føle på.
Prosessen med Marcelo var mer preget av intuisjon og følelser, hans idéer, tankesett og personlighet gjorde det til en spennende periode. Marcelo er fra Brasil og har en annen kulturell bakgrunn enn oss, og utfordret oss på våre egne tanker og oppfatninger rundt tematikkene vi jobbet med. Vi ble møtt med en affektiv og meningssterk kunstner som setter hele seg selv inn i arbeidet, noe som føltes givende å være en del av.
Det var første gang han jobbet med et repertoarkompani, så det var noen strukturelle ting som utviklet seg til småproblemer i prosessen som f.eks. tidsbruk og pauser osv. Alle disse gnisningene underveis synes jeg ble endel av arbeidet og skapte en levende prosess og gagnet det endelige ”produktet”.