GIRL
15-årige Lara skal bli ballerina og trener knallhardt sammen med sine medstudenter. Samtidig gjennomgår hun en hormonbehandling, som skal lede opp mot en kjønnsbekreftende operasjon. Filmen er basert på en sann historie.
GIRL (2018)
Credits
Regissør Lukas Dhonts bemerkelsesverdige debutfilm Girl var en av de fremtredende filmene på filmfestivalen i Cannes i 2018 – en «ny filmskaper» som entrer scenen med påfallende visuell presisjon, et skarpt tematisk fokus og varsomt håndlag med sine skuespillere.
Girl er Cannes 2018s mest prisvinnende film med hele fire priser for beste debutfilm (Camera d'or), beste skuespiller i Un Certain Regard tildelt Victor Polster for rollen som Lara, Den internasjonale kritikerprisen Fipresci og Queer Palm for beste film med LHBTIQA tematikk
Filmen har mottatt svært ulike tilbakemeldinger og er like kontroversiell som den er hyllet.
I sin omtale avGirl på Montages.no skriver Ida Cathrine Holme Nielsen inngående om hvordan Dhont i sin film visualiserer dansen, kroppen og hovedpersonens indre liv i ett og samme uttrykk:
«Ballettkroppen opptrer som et slags hovedtema i Girl. Når 15 år gamle Lara, vidunderlig spilt av ciskjønnede Victor Polster, skal skifte fysisk kjønn, byr det på voldsomme omveltninger. Hun går på en anerkjent skole for pre-profesjonelle ballettdansere og skal innfinne seg i en helt ny rolle, samtidig som den fysiske transformasjonen skal komme i gang. Det er i stor grad kroppen som debatteres i maskuline og feminine former, men i ballettisk forstand er dette nesten utelukkende en påkledd illusjon. Det kjønnede i balletten strekker seg sjeldent lenger enn tåspissko og tututer.»
Etter premieren og den enorme suksessen filmen mottok. møtte den også hard motstand fra ulike LHBTIQA-stemmer. Den transkjønnede filmkritikeren Cathy Brennan er en av mange som mener filmen representerer transkjønnede mennesker på en skadelig måte, noe hun forklarte i en kommentar som ble publisert på British Film Institutes hjemmeside.