Du jobber nå med Ole Martin Meland sin forestilling JEG BRAKK sammen med tre andre mildt sagt heftige dansere: Irene Theisen, Sebastian Biong og Aslak Nygård. Hva skjer når dere jobber sammen?
Ja, de er jo bare helt rå. Så noe av det som skjer er blant annet at jeg blir megainspirert og tenker at her er det bare å henge i.
Jeg jobba med Ole Martin for første gang i to produksjoner med Oslo Danse Ensemble i 2015 og 2016, og da kjente jeg en sterk resonans i kroppen min – jeg følte meg på en måte ganske hjemme i arbeidet hans. Den insisteringen på en sånn uvøren og direkte kroppslighet snakket veldig til meg. Sebastian har jeg også jobba med før, men det er første gang jeg gjør en full produksjon med Irene og Aslak. Og det har vært ren glede å danse med dem, og ikke minst veldig lærerikt. Vi har nok alle fem noen sammenfallende interesser som får utfolde seg i dette prosjektet, og sånn sett har det fra første stund vært en stor vilje og drivkraft hos alle.
Det har vært en veldig hands - on prosess, der det utøvende og kroppslige har ledet an og hvor vi prøver å finne ut av ting sammen på gulvet. Jeg syns at alle har en stor evne til å stå i det å ikke vite, selv om det kan være ganske ubehagelig og sårbart til tider, og det skaper et veldig spennende mulighetsrom. Ole gir mye tillit til de han jobber med, noe jeg som utøver setter stor pris på. Jeg tror det skaper en forpliktelse og eierskap til prosjektet. Det gir plass til å finne en egen drift og lyst, en selvdrevenhet, og en autonomi i utøverarbeidet. Vi har en høy grad av tillit innad i gruppa, som gir et veldig godt grunnlag til å gi seg hen. Da mye av forestillingen er improvisert, er det en viktig kvalitet for å tørre å ta sjanser og stå i de litt skjøre øyeblikkene sammen.
Hva liker du med kroppen?
Hvor fleksibel, formbar, tilpasningsdyktig og grenseløs den kan være, og dens potensial til å skape noe vi ikke visste at vi trengte.
Hva med kroppen syns du er vanskelig?
Jeg begynner vel å ta og føle på at kroppen jeg hadde da jeg var 21 år, ikke kommer til å vare for alltid. Da jeg var ganske nyutdannet og jobbet med Ole Martin i 2016 drev jeg mye med å hoppe og lande rett ned på knærne (noe jeg fortsatt gjør). Guro Rimeslåtten var også med i det stykket, og da husker jeg hun sa til meg; “de knærne der kommer ikke til å holde lenge”. Den kommentaren beit liksom ikke helt på meg da, for det var liksom så kjekt og greit å ta full sats og denge i bakken. Men nå begynner jeg å skjønne hva hun mente. Haha. Så forholdet til kroppen min har endret seg, og jeg kan nå se noen konsekvenser av det man holder på med. Men jeg liker jo å være i det uforutsigbare når jeg beveger meg og finner mye driv i store kroppslige engasjement og ideer, så det er ikke sånn at det er noe jeg har tenkt å slutte med med det første., så det er ikke sånn at det er noe jeg har tenkt å slutte med med det første. Og det er jo en kroppslighet jeg har trent opp gjennom flere år, så det er jo en viss kontroll i bunn, men jeg har blitt mer bevisst de siste årene. Jeg tar ikke kroppen min for gitt lenger. Det begynner å utkrystallisere seg noen problemområder, så jeg synes det er vanskelig å tenke at jeg kanskje må ta mer hensyn på et tidspunkt.