Hvem er du?
Jeg er en samtidsdanser, lærer og koreograf. Jeg er uredd i utprøving av nye ting, selv om jeg vet jeg kan risikere å feile og bli hjelpeløs. Jeg syns ingen dager er spesielle, unntatt jul, og den varer i 3 dager. Lukten av en teaterscene får meg til å smile. Det er uungåelig at kroppen min kan bli gjenstand for sexsisme. Når jeg ikke beveger meg eller om jeg beveger meg for mye, føler jeg meg ikke bra. Hele byen er min arbeidsplass. Hver natt er jeg bevisst på mykheten i sengen min, i motsetning til linoleumen på gulvet.
Hva er din profesjonelle bakgrunn?
Jeg avsluttet studiene på Budapest Contemporary Dance Academy i 2011. Som amatør brukte jeg mye tid på improvisasjon og eksperimentelle bevegelsesideer og ledet amatørbevegelsesgrupper. Som en profesjonell kunstner har dette eksperimenterende instinkt forvandlet seg til en holdning som er helt fristilt for dømmekraft og formelle begrensninger. Koreografen Adrienn Hóds tilnærming til bevegelse, dans, kropp og personlighet, kroppens ulike praksiser, interaksjoner og forestillinger, samarbeid med teatre, bevegelses- og relasjonskreftene utviklet med László Fülöp siden 2009 og omfortolkning av sub -kulturer med Csaba Molnár, har alle hatt en dyp innvirkning på meg. Jeg har jobbet med kompaniet Hodworks i 10 år der tre av forestillingene våre er valgt ut i Aerowaves nettverket. Fire forestillinger jeg har samarbeidet om har også mottatt Rudolf Laban Award.
Hvordan begynte du med dans, og hva uttrykker dansen som konvensjonelt teater ikke gjør?
Før jeg lærte å snakke improviserte jeg endeløse sanger, og danset mye til all slags musikk. Siden jeg ikke hadde noen andre referanser, var jeg totalt fri og ikke selvkritisk til det jeg gjorde. Jeg trengte ikke et speil eller publikum, det føltes bare riktig å bevege seg og erfare det. Jeg kommer fra landsbygda og derfra tok moren min meg med til Ballettakademiet i byen. Jeg så på bygningen, snudde og dro hjem igjen. Det var en god beslutning. Jeg ville ha et normalt liv, jeg ønsket å være lærer, selv om det ikke er akkurat det jeg er i dag. På Iván Angelus danseskole fant jeg et sted hvor alt virket kjent, og jeg føler det samme om menneskene jeg jobber med. Jeg fokuserer alltid bare på neste trinn, litt som gatefeieren i Momo av Michael Ende. Ett trinn, feie, trinn, feie. Jeg ser ikke opp for å se hvor jeg er på vei så lenge jeg nyter hvert trinn og så lenge jeg responderer på de med glede.