Peeping Toms nye produksjon tar publikum inn i en rekke tilsynelatende kjente rom: en fødselsstue, et begravelsesbyrå, et platestudio, et museum… Rom hvor det private og offentlige møtes. Hvor fortid, nåtid og fremtid desperat forsøker å holde fast ved den sykliske tidslinjen til en arketypisk morsfigur. Sorg over en mors død er utgangspunktet som utøverne bruker for å tilfører scenen og tilskueren større problemstillinger knyttet til fravær, mangler og angst og assosiasjoner som følge av dette. Moeder skygger ikke unna de mer problematiske sidene ved dette. Vi ser en liten jente som vokser opp i stengslene en kuvøse innebærer. Jo eldre hun blir, jo mer ødelagt blir hun. Hvilke krefter holder henne der? Hvorfor kan hun ikke komme seg ut? Samtidig skaper alle former for nytt liv tilsynelatende angst og lidelse i omgivelsene rundt henne.
I Moeder viser koreografen Gabriela Carrizo kroppen som et lager hvor bevisste og ubevisste minner oppstår, sameksisterer og definerer hvem vi er. Verket skaper uventede sammenhenger som overskrider grensene mellom lidelse, sorg og feiring, mellom å holde fast ved og la gå, struktur og galskap. Her kan liv og død bli kunst, for alle å se. Gjennom regissørens og utøvernes skiftende individuelle minner – som er forestillingens holdepunkt – skinner det gjennom et universelt og kollektivt minne. Det er dette minnet som trigger de foruroligende refleksjonene knyttet til betydningen og meningen ved å være kvinne, mor og forelder.