Hva arbeider du med for tiden?
Jeg jobber parallelt med flere prosjekter, slik det ofte blir etter en del år i frilansbransjen. Det som først skal vises på en scene er Øyvind Jørgensens forestilling Overstått eller nært forestående. Den skal vises 25. og 26. oktober på Dansens Hus, i en double-bill med Terje Tjøme Mossiges forestilling Ved siden av som er en del av Coda – Oslo International Dance Festival. Ellers skal vi snart til Amsterdam med forestillingen Me too av Helgebostad/Rueslåtten, en av mine favoritter, jeg har også startet en ny produksjon med Steffi Lund som har premiere over nyttår og så skal jeg undervise nå i oktober og november. Det ser jeg fram til. Undervisning skjerper mitt tidvis vimsete hode.
Hvordan har prosessen med dette prosjektet (Overstått eller nært forestående) vært, og skiller det seg ut fra tidligere arbeid?
Øyvind har vært igjennom en lang og omfangsrik utvikling som dansekunstner. Han har jobbet med alt fra Graham- og Hortonteknikk, jazzballett, neo-klassisk koreografi til Butoh og samtidsdans. Han bærer tydelig med seg dette inn i arbeidet og hele dette spennet ligger langt fremme når vi jobber. Vi, jeg og Erik Rulin som også er danser i prosjektet, har fått undervisning av Øyvind i ulike teknikker og mange innspill med klare referanser fra ulike koreografiske og danseriske praksiser. Øyvind kan komme på prøve med tegninger og konkrete planer over hva vi skal gjøre. Som tydelige bestillinger av form. Dette har vært uvant for meg og en annen inngang til utvikling av bevegelsesmateriale enn det jeg gjør mest. I starten var jeg usikker på hvordan dette skulle gå, men etterhvert har det blitt så fornøyelig å få prøve nye former og virkelig kunne «gå for det» med stor appetitt! Indre bildelandskap og en emosjonell inderlighet, er noe av det jeg har satt mest pris på i dette arbeidet. I tillegg til å få danse med erfarne Erik, og med lidenskapelig live musikk av og med Tov Ramstad. Jeg synes det er kjempegøy å bli satt i en ny situasjon kunstnerisk, nullstille meg selv og finne interesse i nye landskap. Dette har virkelig vært et nytt landskap for meg der jeg har følt meg litt som på en tidsreise; jeg har oppdaget ting på nytt og omfavnet et drama jeg sjelden tillater meg.
Når, hvor og hvorfor begynte du å danse?
Det går jo an å si (som Arne Næss) at jeg aldri har sluttet å danse! Det var da jeg flytta fra bygda inn til storbyen Mo i Rana at danseundervisning ble tilgjengelig for meg. Jeg tok mot til meg og startet på jazzballett mens jeg gikk på videregående. Så begynte jeg ved en tilfeldighet på danselinja på Sunnhordland folkehøgskole. Der møtte jeg Mona Økland og oppdaget at det bodde utømmelige mengder dans i meg. Hun presenterte meg for improvisasjon og dans som ikke hadde en gitt form. Det passet meg veldig bra og jeg fikk brukt alt kaoset mitt med en gang. Til min store overraskelse tøyt det ut med former, komposisjoner, karakterer og kvaliteter jeg ikke ante hvor kom fra!