Hvem er Yousef?
Jeg kommer fra Jerusalem, Palestina. Dans oppdaget jeg for ikke alt for lenge siden, men da jeg først fant dansen, fant jeg også meg selv. Dansen fanget meg, og har holdt meg fast siden. Jeg kom til Bergen for under ett år siden, og nå prøver jeg å tilegne meg så mye kunnskap om dans jeg bare kan. Jeg kjente til Carte Blanche fra før, og hadde sett en del av kompaniets tidligere arbeider og alltid vært fascinert av det særegne uttrykket. Så kort fortalt søkte jeg, gikk gjennom flere auditions og var så heldig å bli valgt ut til slutt.
Hvordan er egentlig dansescenen i Palestina?
Det er stor forskjell i sammenlignet med den europeiske. De økonomiske forskjellene er åpenbare. Antallet kvalifiserte danselærere som kan holde kurs og danseklasser har ikke vært stort, men nå er interessen for dans økende og tilgangen større. På grunn av den politiske situasjonen, er det også begrenset hvor mange utenlandske dansere som kommer inn i landet. Vi har en dansefestival som heter Ramallah Contemporaray Dance Festival hvert år, som har hatt sterke koblinger til Syria, Libanon og Jordan, men nå, gitt situasjonen i Syria, er det kriserammede landet ikke særlig representert. Festivalen tiltrekker seg masse mennesker og får tilgang på ressurser fra utlandet, og det gis klasser, workshops, foredrag og mye mer. Festivaldagene er intensive og over en kort periode, så det er mye å ta inn og prosessere. Men bortsett fra denne festivalen er det ikke mye som skjer på dansefronten, så man er helt avhengig av å orientere seg selv.
Selv om jeg ikke hadde fast danselærer eller praksis i Palestina, gjorde jeg mye egenpraksis, så på videoer og YouTube-klipp for å få større forståelse for dans- og danseteknikker, for på den måten å kanskje kunne koble ulike teknikker til min egen fysikk. Men for å være ærlig har det vært ganske intenst og utmattende for meg på et mer mentalt nivå. Situasjonen i Palestina og hele regionen – både menneskelig og politisk – setter begrensninger på hvordan du ser og opplever virkeligheten, og påvirker den kunstneriske friheten voldsomt. Så da jeg kom hit til Bergen, var det en lettelse, – følte meg plutselig mer fri i bevegelsesspråket. Men, jo, dansefeltet vokser utvilsomt, med seg har det store kulturelle forskjeller.