Kropper i bevegelse – mellom annet dansende kropper – igangsettes alltid av noe. Dette gjelder alle mennesker, som beveger seg gjennom innøvde sosiale forståelser i form av mønstre, kutymer og vaner (for eksempel at man står på høyre side i rulletrappen og går på venstre), eller av det som kan oppleves som mer instinktivt og impulsivt. Både ytre og indre omstendeligheter påvirker hvordan man beveger seg, både på scenen og i det daglige.
Solids berører dette på en poetisk måte ved å se på alt som virker solid og varig som skjørt og midlertidig. Tittelen refererer også til filosofen og forfatteren Marshall Bermans bok All that is Solid melts into air (et sitat fra Marx). Boken handler om forståelsen av modernitet som en virkelighet hvor ingenting er stabilt og ingenting er som det ser ut.
Pedro Gómez-Egaña beskriver det skjøre og midlertidige som en moderne følelse som er et resultat av at mange deler av menneskers hverdag er knyttet til mistro og uklarhet mellom det som oppfattes som virkelig og kunstig. Dette har lagt utgangspunktet for Solids, et subtilt og undrende verk som bygger på sanselige minner om bevegelse, og som ser på hvor vi plasserer vår egen konsentrasjon og oppmerksomhet.