Det er en scene som går igjen i estetiske uttrykk fra den afrikanske diasporaen (en bevegelse, utvandring eller spredning av et folk red. anm.), og særlig i litteraturen. Den beskriver det øyeblikket en svart person for første gang virkelig opplever fremmedgjøringen av å se seg selv gjennom hvite menneskers blikk. Man kan nesten beskrive det traumatiske møtet mellom en svart hovedkarakter og et par hvite øyne som en slagsurscenei moderne, svart poetikk.
I den banebrytende essaysamlingen The Souls of Black Folk(1903) innleder den afroamerikanske borgerrettighetsforkjemperen W.E.B. Du Bois sin innflytelsesrike analyse av rase i det amerikanske samfunnet med å fortelle om barndommen sin i New England. Han mimrer om en gang da jentene og guttene på skolen skulle utveksle kort. Stemningen beskrives først med nostalgi og munterhet, men snus til melankoli når Du Bois forteller om da det ble hans tur. En hvit jente kaster et kjapt blikk på ham og avviser kortet hans: «Then it dawned upon me with a certain suddenness that I was different from the others; or like, mayhap, in heart and life and longing, but shut out from their world by a vast veil». Slik beskriver Du Bois opplevelsen av plutselig å innse at hvite mennesker først og fremst så en svart gutt når de så på ham. De så ikke ham.
Femti år senere, i Black Skin/ White Masks(1952) skriver psykiateren fra Martinique, Franz Fanon, om en lignende opplevelse av fremmedgjøring da en ung gutt på gata i Frankrike ser redd på ham og sier «se, en neger!»: «and then the occasion arose when I had to meet the white man’s eye». Ta-Nehisi Coates` brev til sønnen, Between the World and Me (2015) åpner med en mer tidsaktuell og mer subtil variant av dette øyeblikket. Han forteller om da han ble invitert til et populært TV-program for å snakke om rasemotsetninger i USA. Nyhetsankeret viser ham et bilde av en sort gutt som klemmer en hvit politimann og spør ham om hva han tenker om «håp». Da går det opp for ham at det er en avgrunn mellom det sorte Amerika han har blitt bedt om å representere og det hvite Amerika som har fått beholde troen på den amerikanske drømmen. Disse tre scenene har mye til felles til tross for at de utspiller seg på helt ulike historiske tidspunkt, kontinenter, og over et spenn på mer enn hundre år. De viser at opplevelsen av marginalisering er kroppslig, visuell, og ikke minst gestisk.Jenta serpå Du Bois og avviser, gutten serpå Fanon og viser frykt og nyhetsankeret viserforventningsfullt Coates bildet. Opplevelsen av ekskludering og rasisme er nettopp er et resultat av denne typen kroppslig og ikke-verbal kommunikasjon. De mest eksistensielle spørsmålene knyttet til identitet vokser ofte ut av disse tilsynelatende enkle, på grensen til banale, relasjonelle situasjonene.
Disse eksemplene fra litteraturen illustrerer likevel først og fremst hvordan svarte mennesker gjennom historien ikke har blitt definert av deres egne erfaringer og opplevelser, men har blitt oppfattet som «den andre» av de hvite. Til sammen setter disse fortellingene fokus på et tilbakevendende historisk traume. Svarte mennesker fortsetter å bli forvandlet til et lerret som hvite mennesker projiserer sin eget frykt, begjær, og noen ganger sitt eget håp, på. Kunstnere, poeter, forfattere, musikere og dansere i den afrikanske diasporaen har derfor vært opptatt av å utforske hvordan man kan bryte ut av rollen som objekt og gi uttrykk for sin egen subjektivitet og ha en egen stemme. En annen ting disse scenene har til felles er at de markerer begynnelsen på forfatterens bevegelse mot et mer selvbevisst jeg. Derfor representerer de mer enn en offerrolle. Disse møtene med det hvite blikkets objektivisering setter fart på utviklingen av en sterk subjektivitet, og bærer derfor samtidig med seg et radikalt og frigjørende potensial.