Du engasjerer publikummet ditt, Meg. Hva oppstår i disse møtene?
Hvis du befinner deg i et publikum, så er du i et tilfeldig kollektiv i et delt rom med ukjente mennesker, hvor du har tid til å drømme alene, eller med dette fellesskap. Jeg tror at jeg i Until Our Hearts Stop ville jobbe med intimitet og berøring, men senere handlet det mer om grenser og generøsitet og hvordan vi deler rom og ressurser, hvor nære vi kan komme hverandre når vi er engasjerte. Jeg visste at det måtte gjøres i et tradisjonelt teater, så spørsmålet var hvordan dele intimitet med publikummet så du på en måte føler en slags kinestesisk sans... og hva som skjer med sensualiteten og den risikoen som oppstår ved å møtes i mer formelle settinger. Et sted halvveis i forestillingen, bryter utøverne den fjerde veggen, altså skillet mellom utøver og publikum. Publikum tas på mange måter på senga, men de utfordres ikke til å delta på noen måte. De blir bare invitert til å motta begeistringen og energien som kommer mot dem. Det er et overveldende brudd som inviterer til et slags møte. Det var viktig for meg at publikum erkjenner at de er kikkere, og at de er involvert i et delt fellesskap.
Men hva kan skje med forestillingen når publikum involveres på denne måten? Kan de omskrive det hele?
Å… de kan jo forlate salen. Det er deres største makt… haha. Jeg føler det er en slags sirkel, at publikums tanker former det som skjer og at de på en måte er medskapende til det som skjer. Jeg vil ikke høres for esoterisk ut, men vi er jo alle forbundet. Vi lever alle i hverandres drømmer, fiksjoner og virkeligheter, ønsker og projeksjoner… men det er jo temmelig spesifikt for hver arbeid. I Sketches/Notebook ga jeg publikum mye plass til å drømme og virkelig strekket tiden så de kanskje oppnådde en annen flyt. Until Our Hearts Stop har en rytme der du ikke får mye tid til å gå deg vill i ditt eget hode. Du blir godt tatt vare på av utøverne når det gjelder tempoet og innholdet.. og så er det jo ganske juicy og du blir på en måte forført inn i det hele… jeg tror utøverne har så mye tro, tillit og forpliktelse til prosjektet – og det gjør de presise og stødige.