Fortell litt mer om forestillingen ALL, a physical poem of protest, som er inspirasjon for Dansens Dager-dansen. ALL har allerede blitt spilt mange steder; i Berlin, Köln, Paris, Bordeaux, Portland, New York og skal videre ut i verden.
Idéen oppsto mye tidligere, allerede rundt 2011, fra massesoloen HEADS, videre inn i forestillingen A song to… som igjen ble utviklet til ALL. Man hadde den arabiske våren, man så Occupy Wall Street og man hadde 22. juli. I HEADS jobbet jeg med en Israelsk urbanist, Tali Hatuka1, og hun skrev en tekst til programheftet til HEADS som hun kalte, Choreography of Protest, hvor hun skriver så fint om at det å gå sammen er menneskets helt primære bevegelse for protest og motstand. Hvordan skrittene og rytmene i det å gå sammen, blir en slags sosial «bonding». Det gjorde sånn inntrykk på meg, og jeg tror nok at det var der grunnprinsippene for A song to... ble født, som handler om det å stå, gå og springe.
Det er forresten veldig viktig for meg å si at den siste delen av A song to..., som vi kaller «radaren», er et score som ble utviklet sammen med Jon Filip Fahlstrøm, og selvfølgelig alle danserne i disse prosessene. Når man arbeider med å skape og å spille forestillinger, så utvikler man ikke noe helt alene, egentlig.
I A song to..., utgjør det å stå, gå og springe bare noen deler av forestillingen, men i ALL, i all sin enkelhet og reinhet handler det bare om dette. Det kan foregå i 10 minutter, eller mange timer. Det lengste vi har gjort er tre timer, og da føltes det slik at det kunne foregått mye lenger.
Det å stå, gå og springe er så grunnleggende for menneskekroppen, og det er noe som de fleste, som kan gå og stå, har gjort hele livet. Alt vi har plukket opp inni kroppen vår av det vi har opplevd, ligger i gangen og hvordan vi står, det inneholder så mye erfaring, alder, personlighet og levd liv. Jeg tror at lyttingen i å gjøre dette sammen har en meditativ kraft. Jeg opplever at formen vi bruker, «radaren», som er en slags spiral, har en egen evne og iboende potensiale til å generere veldig mye energi. Jo lengre den pågår, jo mer energi – nesten en følelse av å svirre rundt. Det er som noe du setter i gang, du vet i vann, dragsuget: Av og til går det videre av seg selv, etter at det som satte det i gang er borte. Jeg skal ikke si at det skjer hver gang i ALL, men jeg opplever at det potensialet - den kraften ligger der.
Og så snakker vi mye om intensjon: For hva og for hvem er det jeg går?
Og for hva og for hvem er det jeg står?
What is my urgency?
Foreløpig har vi jobbet med at intensjonen er individuell, men som en del av prosessen har vi skrevet det ned på lapper. På ett eller annet tidspunkt i prosessen deler man det med hverandre hvis man vil. Man kan lese det høyt, eller man bare går og ser på et hav av lapper, og det kan jo ofte være 50 mennesker eller mer som har skrevet dette her. Det blir veldig sterkt. Jeg opplever at folk blir rørt og det rører. Når man forstår hvor mange ulike inngangsporter det er til det å gå og stå, og hvor mange ulike skjebner og vibrasjoner som det ligger i gruppen, så tenker jeg at neste gang man gjør stykket sammen blir det bare enda sterkere. Når man kommer til forestillingstid så tror jeg at et eller annet etablerer seg, både for de som er med og for de som ser på, men som er veldig vanskelig å sette fingeren på. For jeg tror at dette scoret fort kan bli kjedelig og tomt hvis det ikke blir fylt av lyttingen og intensjonen om hvorfor man går.