Forestillingen Via Kanana av kompaniet Via Katlehong, er koreografert av Sør-Afrikanske Gregory Maqoma. Sammen har de skapt en forestilling som er en eksplosjon av lys og håp.
Forestillingen har et bakteppe preget av frykt og motstand som kommer av den omfattende korrupsjonen som gjennomsyrer post-apartheid Sør-Afrika. Gjennom forestillingen er vi vitne til bilder på dominans og trusler, hjelpløshet og underkastelse. Øyne er tildekket og antyder en villighet til å se den andre veien. Likevel er det også et håp tilstede, uttrykt av et kollektiv av utøvere som synger og beveger seg samstemt, et håp og en tiltro til at folket i gata til slutt skal seire. Vi er vitne til et ensemblearbeid mot alle odds, som står imot frykten for å leve og gjenerobrer livet. Kanana (Kanans land) er et Sotho-ord som referer til et land man er lovet, men som ikke har blitt en realitet slik det var lovet - for det meste på grunn av korrupsjon og grådighet. Gjennom video, sang og dans forteller Via Kanana om dette lovede land som ennå ikke er der, og beveger seg i et spenn mellom det hverdagslige og det høyst metaforiske. Via Kanana er et verk skapt rundt syv dansere og en musiker. De åtte utøverne er tilstede på scenen gjennom hele forestillingen og en malstrøm av aktivitet følger i kjølvannet av det hurtige og intensive fotarbeidet. Utøverne utgjør til sammen et kor av stemmer, de intrikate koreograferte rytmene både ledsages av og blir til perkusjon og driver narrativet framover. Forestillingen Via Kanana ble sist vist under festivalen Dance Umbrella i London høsten 2018.