Cullberg og Operaballetten
Cullbergballetten med Birgit Cullberg og Mats Ek i spissen, har inspirert dansere og koreografer verden rundt, og satt sine fingeravtrykk på norsk samtidsdans generelt og Nasjonalballetten spesielt. Det startet med en forelskelse mellom Birgit Cullberg og Operaballetten på Youngstorget. Hennes narrative, kraftfulle dansehistorier kledde de norske danserne, og sto på repertoaret i flere generasjoner. Frøken Julie, Medea, Månerenen og Fruen fra havet fikk danserne til å skinne, vinne priser og få sine kunstneriske gjennombrudd, fra Edith Roger og Henny Mürer på 1950 og -60 tallet, til Christina Thomassen som fikk Kritikerprisen for Mats Eks Tornerose i 2001.
Ballett med mening
Birgit Cullberg bygget bro mellom det klassiske og det moderne, og redefinerte ballettuttrykket. Mats Ek tok det videre inn i samtidsdansen, kastet tåspisskoene og brukte den klassiske teknikken som grunnlag og verktøy. Han fortsatte å bryte grenser med danseverk som Giselle, Svanesjøen og Tornerose. Mats Ek ville åpne publikums øyne for omverdenen, ikke bare eventyrverdenen. Nettopp balletten kunne fortelle oss noe om samtiden, i et uttrykksfullt moderne dansespråk som grep oss som satt mye i plysjstolene i operaen på Youngstorget. Mats Ek traff det politiske 70-tallet midt i blinken med Soweto og refset apartheid i sin egen stil. Han tok opp innvandringsproblemer og narkomani i Tornerose, og undertrykkelse i Bernardas Hus. Mats og Birgit hadde et skarpt blikk for menneskelige relasjoner og viste oss at ballett kunne være en meningsytring. Slikt hadde vi i plysjstolene aldri sett før. Vi falt pladask.