Lise Nordal (67) smiler, litt matt på tampen av en tropevarm prøvedag, men lykkelig over å være akkurat her. Blendende juli-lys flommer inn i Scenehuset, det puddergrønne, tidligere kirkerommet på Majorstua hvor hun har vært så mange ganger på kollegaers prøver og forestillinger som legendarisk kunstnerisk leder og med-grunnlegger av CODA festivalen. Men nå er scenen hennes igjen.Hun feirer 40-årsjubileum som koreograf med sitt sjette helaftens verk sammen med komponist og slagverker Kjell Samkopf. Med numerologien som arbeidsverktøy, gårde to denne gangen sammen inn i tallenes «åndelige matematikk» som kompositorisk univers.
–Jeg har båret på denne forestillingen i ti år, og opplever en sterk nødvendighet knyttet til å lage den. Jeg trodde jeg hadde tatt farvel med koreografen i meg, det var ikke forenlig med å være leder for CODA. Men de siste årene kjente jeg på et savn etter å få jobbe i et kollektivt arbeidsfellesskap igjen sammen med dansere og Kjell. Samtidig kjenner jeg på en form for blottstillelse. Denne gangen vil jeg si det jeg har på hjertet helt kompromissløst.
Komponert verk
Som koreograf, danser, kunstnerisk leder, pedagog og kritiker har Lise Nordal vært en naturkraft av nybrottsarbeid i norsk dans fra hun var med å starte Collage Dansekompani i 1974, sammen med Ida Collin og Lise Eger. Gjennom interdisiplinære samarbeid med komponister og andre kunstnergrupper, ble hun en av foregangskvinnene for den postmoderne dansen i Norge, og hun er en av ytterst få i sin generasjon som fortsatt koreograferer. Siden debuten med Strømninger i 1978 for Collage Dansekompani, har hun laget over 30 koreografiske verk av ulike format. Den rene, flytende bevegelsen og koreografien som rigorøs, leken struktur, kjennetegner dansespråket hennes, inspirert blant annet av amerikanske koreografer som Trisha Brown, Viola Farber og Merce Cunningham i New York, hvor hun studerte på slutten 1970-tallet. Intellektuelt og sanselig på samme tid, komponerer hun dansen som et musikkverk i seg selv, knyttet til organiske naturlover. De fem danserne i V er nøye valgt ut gjennom flere auditions og samtaler for å kunne kroppsliggjøre dyp tilstedeværelse gjennom teknisk krevende, komplekse mønstre, relatert til numerologiske oppgaver knyttet til den koreografiske oppbyggingen.
–Jeg er så takknemlig for hvordan vi har funnet hverandre i denne gruppen, og blir veldig grepet av hvordan danserne går inn i materialet og åpner seg opp for det – i undring og i full tillit. De er supersmarte og plukker opp materialet utrolig raskt, slik at utviklingen har gått mye raskere enn jeg hadde regnet med. Mye handler om rytme, struktur og avgjørelser i forhold til dansernes numerologiske utregninger av navnetall og fødselstall. Det ser tilsynelatende enkelt ut, men innebærer kompliserte tellingsstrukturer, og det kreves et helt eget, meditativt nærvær fra hver danser.
Streng, leken formel
V er delt inn i fire sekvenser - sirkelen, triangelet, kvadratet og pentagrammet - og tar utgangspunkt i tallene 1, 3, 4 og 5. Femstjernen, eller pentagrammet, representerer elementene ild, jord, luft og vann i tillegg til det femte, åndelige elementet, som de jobber med denne rekordvarme julidagen. Koreografen holder orden på tellingene og relasjonen til den musikalske komposisjonen, godt assistert av Pernille Bønkan, som hver morgen leder yogaklassen for de fire andre danserne. Deres naturlige, innebygde rytme og numerologiske utregninger av personlige navn og fødselsnummer, ligger til grunn for koreografien. Også fargene i kostymene er relatert til tallenes iboende metafysiske matematikk.
–Numerologien representerer en streng formel, som samtidig åpner opp for mye leken innovasjon. Det er krevende, men også utrolig morsomt å jobbe med, og det utgjør på ingen måte noen slags fortolkning av dansernes liv og personlighet.Det er på mange måter et slags eksperiment, både forå utforske nye metoder å komponere dans og bevegelse på, og for å ta beslutninger. Samarbeidet med Kjell er en stor inspirasjonskilde. Hans musikk både berører og utfordrer meg, og er helt avgjørende både for oppbygging og utvikling av forestillingen. V kunne bare oppstå som en videreføring av vårt nære og lange samarbeid over så mange år.