- Jeg trodde jeg var død, sier han nå. På den tiden hadde jeg ingen tanker om hvordan Himmelen ville være, men å se mine favoritt- tegneseriefigurer på veggen? Jeg var sikker på at dette var Himmelen.
Men så kom moren, som satt på sengen hos ham, gradvis til syne. Glover husker ikke dette, men hun har fortalt at han sa til henne, fremdeles litt i delirium: Mamma, walkie talkien virker ikke. Da skjønte hverken han eller hun hva han forsøkte å si, men dagen etter var det klart: foreldrenes kjappe reaksjon på sykdommen hadde reddet livet hans. Men den farlige sykdommen som angriper hjernemembranen hadde ødelagt hørselen.
Denne katastrofen i barndommen har ikke forhindret den nå 33 år gamle Glover fra å bli danser, nærmere bestemt samtidsdanser. Han jobber for det internasjonalt anerkjente kanadiske kompaniet Cas Public denne uken (30. mai red anm.) på Royal Operahouses Linbury Theatre i London med forestillingen 9, som er en produksjon for både barn og voksne. Musikken er en bearbeidet versjon av Beethovens 9. symfoni, som komponisten skrev etter at han selv hadde blitt døv.
Glover sier at hørselen er cirka 65 prosent av hva den var før hjernehinnebetennelsen, men det er når høreapparatet og øreimplantatet virker som de skal, og det gjøre de vanligvis ikke når han danser på grunn av at de påvirkes av svette. Derfor må han ganske ofte ha visuelle tegn fra andre dansere og lytte til sin egen indre metronom.
- Nyansene vi uttrykker i bevegelser, ikke minst i samtidsdans, påvirkes av musikalske tegn, forklarer Glover. Folk som har normal hørsel hører og oppfatter musikken på veldig lik måte. Det gjør ikke jeg, og jeg er på en måte programmert til å forholde meg til musikken på en annen måte en hørende er. Ofte skaper jeg musikalske forbindelser som jeg ikke hører og fyller ut hullene slik at nyanser og aksenter kommer fra et annet sted.