Du og Ole Martin Meland har (for det blotte øye) en søskenaktig likhet i lynne og utseende og har jobbet tett sammen i en årrekke. Hvorfor jobber dere så godt sammen?
Haha, er vi så like? Å nei! Noen ganger føler jeg at vi er et gammelt kjærestepar. Bare uten den kjærestebiten. Vi har nok mye tillit til hverandre, både når det kommer til jobb og privatliv. Også har vi noen avklarte roller i samarbeidet vårt, som vi trives godt med begge to. Jeg kicker lett på ideene hans, og han overlater mye av håndverksbiten til meg i prosessen med å sette ideene ut i live. Også ler vi mye sammen. Spesielt når vi er sure!
Hvordan har de siste ukene med prøver vært?
De siste ukene har vært intense, spesielt fysisk. Felles for Ole, Nuria og meg er at vi sjeldent blir stressa når vi arbeider. Og det tror jeg har vært en fordel i arbeidet med Half-life. Det har vært et maraton fysisk; vi har lett etter kjernen i en fortetta og noe brutal fysikalitet. Og leter fortsatt, selv om det kun er et par dager til premiere. Kanskje finner vi fram i tide, eller kanskje blir leitinga noe av kvaliteten i forestillingen. Det blir uansett spennende!
Har du en personlig definisjon på dans?
I det øyeblikket jeg prøver å definere dansen, opplever jeg å samtidig begrense den… så nei!
Hva tenker du om den nåtidige dansen, og dens relasjon til samfunnet?
Jeg synes det er mye spennende som skjer innen samtidsdans for tiden. Det er nok i større grad enn tidligere et sterkt fokus på rolle og relevans i samfunnet. Både gjennom tematikk og arbeidsstrukturer, men også gjennom å krysse og møte ulike kunstformer. Det arbeides mye med å produsere lyd live, gjennom utøvernes kropper, og gjennom bruk av scenografiske materialer og stoffer. Mer direkte som et resultat eller motsvar i dagens politiske klima, opplever jeg at det fokuseres mye på det kollektive kontra individet. Det brytes ned vegger mellom utøvere og publikum ved å fokusere på det enkle, repetitive, primitive og gjenkjennelige språket. Jeg opplever ofte dette som en egen kraft; kraften av massen som insisterer. Men jeg håper og tror at vi fremover parallellt med å posisjonere oss som relevante i samfunnet, kan ivareta og utfordre selve håndverket, og de mangfoldige muligheter som ligger i kroppens evne til å uttrykke en tematikk. At vi tar vare på og verdsetter egenarten som ligger i dansen.