– Det var Berlin alle snakket om, sier Jefta van Dinther.
Det var tidlig på 2000-tallet og den svensk-nederlandske koreografen hadde bestemt seg for å prøve ut den tyske hovedstaden, nærmest som et klesplagg. I en måneds tid gikk han omkring i gatene her, kjøpte billige måltider på kafé, gjorde seg kjent med bydelene, den ene mer rufsete enn den andre. Han opplevde det de fleste andre som besøkte Berlin på den tiden erfarte: Dette var en verden av muligheter.
– Bare det å finne et sted å bo var utrolig lett, sier han.
– Du fikk tilgang på disse store, vakre leilighetene hvor det var kjempehøyt under taket og husleien var veldig lav. Rundt hjørnet fikk du kjøpt rimelig øl, og det var massevis av liv i gatene, selv i disse ærverdige, gamle bydelene. Det skapte en slags undergrunnsfølelse.
I 2008 fikk han en kjæreste som bodde i Berlin og bestemte seg for å flytte til byen på ordentlig. Da hadde han hatt Amsterdam som base i ti år.
– I Amsterdam var alt veldig tilrettelagt, mens Berlin bar preg av det uetablerte. Jeg pleier å si at Berlin er en by med mange hull i. Det er et sted hvor du fortsatt kan gå nedover en gate hvor du har gått hundrevis av ganger før, og plutselig er det noe nytt som skjer. En klubb, for eksempel. Klubbkulturen i Berlin er enorm og imponerende, og den har hatt stor betydning på arbeidet mitt, sier Dinther.
Så viktig har Berlins natteliv vært for Jefta van Dinthers forestillinger at han nesten er litt lei av å snakke om det. Det gjelder ikke minst stykkene han har laget i samarbeid med svenske Cullbergbaletten, som synes å inneha noe av dansegulvets pulserende energi og flakkende lyssetting, men som altså er blitt til en god del lenger nord, i Stockholm.
– Det er et problem for Berlin at veldig mange av dansekunstnerne som bosetter seg her ender opp med å jobbe andre steder, sier Dinther. – Det finnes lite penger til dans i Berlin, i stedet må du være ekstremt fleksibel og lage forestillinger som både passer inn i små, sorte bokser, i gallerier eller til og med utendørs. For meg blir det for lite spesifikt å jobbe på den måten. Det ville ikke vært mulig for meg å lage den type produksjoner som jeg gjør med Cullbergbaletten her. Det er nok også mye av grunnen til at Berlins dansescene ikke er så sterk.