Intervjuet er skrevet av Ann Christiansen/Aftenposten og publisert i 2014 og kan leses her.
— Enten knekker du, eller så er du blitt bygget så godt opp av dine foreldre at du takler det, sier Hooman Sharifi.
Carte Blanche er 25 år, og Sharifi har koreografert jubileumsforestillingen Shadows remain silent, som hadde norsk urpremière på Hovedscenen i Operaen mandag.
Hans liv har vært en spesiell reise:
Danseren, koreografen og nå også teatersjefen (fra 1. august) vokste opp i Teheran, med mor, far og tre eldre søsken. Under krigen mellom Iran og Irak ble han sendt alene ut av landet – og endte opp i Norge.
Forsto ikke hvorfor
På spørsmål om hvordan han opplevde det, svarer Sharifi:
— Du er ung, du forstår ikke helt begrunnelsen, forstår ikke hva som skal skje. Du tror at du blir tatt vekk fra det meste. Samtidig var det en lang prosess, og jeg har ikke så mye minner om det.
Han husker ikke om han var sint. Han forteller at foreldrene gjorde dette for at han skulle være trygg, mange unge barn ble sendt ut i den tiden.
Når man kommer i en slik situasjon, er det to utveier, skisserer han.
- Enten knekker du, eller så er du blitt bygget så godt opp av dine foreldre at du takler det.
- Og du taklet det?
— Ja, men det er nok også en slags miks mellom hell og oppdragelse. Du har lært å forstå hvem du kan stole på og hvem du ikke kan stole på. Lært å ha sansene ute.
Han reiste i en organisert gruppe, ble smuglet ut og videre gjennom Syria, Libanon og Italia før han kom til Norge, men har ingen minner om hvor lenge han var på reise. Har en teori om at siden det var en hemmelighet, så var det best å glemme. Men tror det dreide seg om rundt åtte måneder.
Lærte dans og koder
Sharifi var først på asylmottak, etter hvert tok barnevernet over og han ble plassert i et hus sammen med seks andre iranske gutter. De fikk en iransk mann som fadder.
— En utrolig bra mann, sier Sharifi.
— Han ga en trygghet i situasjonen, det ble et hjem, vi fikk en familiefølelse – og det var en slags disiplin.
Gjennom fritidsklubber fikk unge Sharifi sansen for street dance og hip hop.
- Det var i ungdomsklubber jeg begynte å danse, der lærte jeg å forstå koder, bli kjent med kulturen. Og der fikk jeg en av mine første jobber – i fire år underviste jeg i dans på Lambertseter fritidsklubb.
Fritidsklubber kan redde liv, mener han. Og sier:
— Man kan ikke legge ned fritidsklubber, frata ungdom aktivitet og deretter klage over kriminalitet og narkotikasmibruk.
Dansen ble viktigere og viktigere, og Sharifi kom inn på koreograflinjen på Kunsthøgskolen i Oslo. I 2000, da han var ferdig utdannet, startet han sitt eget kompani, Impure Company.